رییس سازمان شیلات گفت: کشورهایی در زمینه آبزی پروری موفق بوده‌اند که بر مبنای دانش و فناوری فعالیت کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، حسن صالحی - معاون وزیر جهاد کشاورزی - در همایش فرصت‌های شغلی و ارتقای بهره‌وری در آبزی‌پروری که در پردیس کشاورزی دانشگاه تهران در کرج برگزار شد، اظهار کرد: در بحث آبزی‌پروری طبق مطالعات سازمان جهانی خوار و بار و کشاورزی(فائو) که در بیش از 50 کشور در حال توسعه آفریقا، آسیا و آمریکای لاتین صورت گرفته این نتیجه حاصل شده که کشورهایی در آبزی پروری موفق بوده‌اند که عملکردی دانش بنیان داشته اند.

وی افزود: بیش از 75 درصد تولید آبزیان آسیا در آسیای جنوب شرقی است و عمدتا کشورهایی که پایه توسعه آنها آموزش و دانش است، در این تولید نقش دارند.

صالحی خاطر نشان کرد: در همایشی که در سال جاری در بانکوک برگزار شد، نماینده چین در پاسخ به سوال بنده مبنی بر چگونگی پیشرفت در آبزی‌پروری دو اقدام آموزش و انتقال دانش به مردم و توزیع بچه ماهی بیان کرد که در کشور ما اقدام در این خصوص به شرکت‌های خدماتی مربوط می‌شود.

وی تصریح کرد: امروز تمامی فعالیت‌ها و صدور مجوزها درکشور در زمینه آبزی پروری، توسط نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی انجام می‌شود و فارغ التحصیلان بخش کشاورزی خود عهده دار این فعالیت‌ها هستند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: کشور در زمینه آبزی‌پروری به شرکت‌های خدمات مهندسی نیازمند است تا تمام زنجیره تولید تا مصرف را مدیریت کند و امیدواریم که پردیس‌های کشاورزی، به خصوص بخش مربوط به پارک‌های علم و فناوری این بخش را مدیریت کنند.

رییس سازمان شیلات کشور گفت: در بحث اصلاح نژاد آبزیان، تغذیه و افزایش تولید در واحد سطح دارای مشکلاتی هستیم و به کمک شرکت های مهندسی نیازمندیم و در این راستا می‌توانیم در کشور تعداد زیادی از این شرکت‌ها را ایجاد کنیم تا این نقش‌ها را بر عهده بگیرند.

صالحی افزود: بزرگترین سرمایه هر جامعه‌ای، انسان‌ها هستند و پارک های علم و فناوری باید بتوانند این سرمایه های انسانی را جذب کنند تا کشور براساس تفکر به پیش برود.

وی تصریح کرد: جهاددانشگاهی و پارک‌های علم و فناوری در کشور باید بستری را فراهم کنند که فارغ التحصیلان در این مراکز پس از انجام ریسک‌های تخصصی و نبود نگرانی در خصوص سرمایه، به صورت حرفه‌ای کار در این زمینه را یاد بگیرند و پس از یادگیری به خدمت‌رسانی در حوزه خود مشغول شوند.

صالحی گفت: براساس تئوری های مدل اشتغال در کشورهای توسعه یافته، در حال توسعه و توسعه نیافته؛ این مهم در چهار حوزه کشاورزی، صنعت، خدمات و تولید اطلاعات و دانش بین سال‌های 1900 میلادی تا افق سال 2100 میلادی مورد بررسی قرار گرفته است و نتیجه آن این است که هر چه به سمت سال 2100 میلادی پیش می‌رویم از سهم سه حوزه نخست در اشتغالزایی کاسته شده و بر سهم تولید علم افزوده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در کشور ما نیز این نتیجه صدق می‌کند به گونه‌ای که سهم 53 درصدی کشاورزی در اشتغال در سال 35 به 20 درصد در سال 1383 تنزل یافته و در گروه‌های صنعت و خدمات نیز پس از کشاورزی در حال کاهش است به همین دلیل نباید از اشتغال در حوزه دانش و فناوری غفلت کنیم و این حرکتی است که به تازگی در کشور شکل گرفته و می‌تواند کسری‌های سایر بخش‌های اشتغال را جبران کند و سهم اشتغال در گروه تولید علم را افزایش دهد.

رییس سازمان شیلات گفت: اگرچه آبزی پروری در مقایسه با سایر بخش‌ها از نظر اتکای به فناوری جلوتر است اما واقعیت این است که در همه بخش‌ها نقش کلیدی دانش در ارزش افزوده دیده نمی‌شود و روش‌های سنتی جریان دارد و در این خصوص به کمک دانشگاه و دانشگاهیان نیازمندیم.

کد خبر 27909

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =