در حالی که مسئولان از تولید مازاد و صدور مجوز ۱۰ هزار رأس دام در سال جاری خبر می‌دهند، اما قیمت گوشت در بازار همچنان بالاست.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، قیمت گوشت گوساله در بازار تهران کیلویی 30 هزار تومان است، اما تولید مازاد نیز این قیمت را پایین نیاورد.

محمدرضا ملاصالحی رییس مرکز اصلاح نژاد امور دام کشور در جمع اتحادیه‌های دام استانها گفت: اگر چه تولید بالاست، اما قیمت گوشت برای مصرف کننده پایین نیامده است و این تفاوت به جیب قصابان و دلالان می‌رود.

ملاصالحی گفت: توزیع مشکل دار در بازار و همچنین نفوذ دلالان و واسطه‌ها به چرخه توزیع همچنان باعث می‌شود، با افزایش تولید نیز قیمت در بازار پایین نیاید.

از سوی دیگر تولیدکنندگان از قیمت تمام شده خبر می‌دهند، آنها می‌گویند قیمت علوفه بالاست، طی دو هفته گذشته هم خوراک دام از کیلویی 100 تا 200 تومان افزایش یافته است و فروش کمتر برای آنها سودی نخواهد داشت.

اما شاید این جای سئوال باشد که چرا با افزایش قیمت تمام شده میزان تولید گوشت هم زیاد شده است، دامداران می‌گویند، تولید مسیر یک طرفه است و دامداران برای حفظ حاشیه سود خود حتی با افزایش قیمت نهاده و خوراک نیز مجبور به تولید هستند.

پیش از این پراکندگی وظایف بخش کشاورزی که عنوان می‌شد، تولید در وزارت جهاد کشاورزی و توزیع و مدیریت بازار در وزارت صنعت،معدن و تجارت انجام می‌شود، پیوستگی زنجیره‌ تولید را به هم می‌زد و باعث عدم تناسب قیمت تمام شده با قیمت مصرف کننده می‌شد.

قانون انتزاع این هفته برای اجرا به وزارت جهاد کشاورزی ابلاغ شد و باید مسئولان قیمت مصرف کننده را متعادل کنند، آن چنان که رییس مرکز اصلاح نژاد امور دام می‌گوید قرار نیست همه فشارها را مردم تحمل کنند.

و ای کاش سهم مهمی از این ۳۰ هزار تومان نصیب دامدار واقعی شود و تولید دام رونق گیرد، نه این که زحمت تولید با دامدار و نعمت سود با دلال همراه باشد. در آن صورت هم تولید کننده و هم مصرف کننده ناراضی و تنها دلال راضی است.

 

کد خبر 27922

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =