وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: براساس قانون برنامه پنجم توسعه صادرات را نمی توان ممنوع کرد و برنامه داریم در سال آینده ممنوعیت صادرات را از بین برده و از دخالت در قیمت‌گذاری‌ها دست برداریم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمدرضا نعمت زاده در همایش حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان اظهار کرد: تا یک ذره فشار وارد می‌شود سریعا صادرات را ممنوع می کنند ولی صادرات را که نمی توان ممنوع کرد. خوشبختانه قانون برنامه پنجم توسعه نیز اعلام کرده است که نمی توان صادرات را ممنوع کرد. از این رو برنامه داریم که ممنوعیت صادرات را از بین ببریم.

وی با اشاره به این‌که بنا داریم امکان صادرات کالاهایی نظیر آرد و شکر را نیز البته در صورت پرداخت مابه التفاوت ارز آن فراهم کنیم،‌ گفت: ممنوعیت ها باید برداشته شود.

نعمت‌زاده در ادامه با اشاره به این‌که همه به نوعی مصرف‌کننده هستند بیان کرد: وقتی وزیر صنایع بودم در سال 1375 پرایدی خریدم و هنوز از آن استفاده می کنم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این‌که ما هم نیاز به کالاهای داخلی داریم و هم وارداتی که شرکت‌های بازرگانی بنا بر نیاز کشور آن را وارد می کنند تصریح کرد:‌ شاخص‌هایی که ارزیابی‌ها براساس آن‌ها انجام می‌شود را در داخل و خارج از کشور باید دید و به آن‌ها دست یافت.

نعمت‌زاده اظهار کرد: کیفیت و محیط زیست همان صنعت و تولید است. دیروز در جلسه‌ای با نمایندگان مجلس پیشنهاد تولید و واردات موتورسیکلت‌های برقی برای کنترل آلودگی هوا را داده‌ایم.

وی با بیان این‌که ارائه خدمات قبل، بعد و در حین فروش تنها مختص کالاهای داخلی نیست تصریح کرد: هر تولیدکننده‌ای خودش نوعی مصرف‌کننده است و این خدمات به همه کالاها چه داخلی و چه وارداتی مربوط می‌شود.

به گفته او، دامنه مسوولیت‌ها بسیار بالاست و نه تنها فعالیت‌های خودمان بلکه فعالیت دیگران نیز به ما مربوط می‌شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر این‌که ‌باید سرمشق دیگران باشیم تصریح کرد: می توانیم شاخص‌ها را نوشته و آموزش دهیم و برای واحدهای صنعتی مشابه الگو شویم.

نعمت زاده گفت: در سن کودکی که به دبستان می‌رفتیم مداد می خریدیم و اگر نوک آن می‌شکست می گفتیم ژاپنی است و اگر نمی شکست می گفتیم آلمانی است. بعدها نوشت افزارهای ژاپنی از آلمان نیز پیشی گرفت.

وی با اشاره به این‌که مدتی نیز کالاهای چینی به لحاظ جنس کیفیت مطلوبی نداشت، بیان کرد: ولی در حال حاضر کالاهای چینی نیز به حدی از کیفیت رسیده که به آمریکا نیز صادر می‌شود. چینی ها در حال حاضر بزرگترین تولیدکنندگان خودرو شده‌اند و کیفیت خودروهای آن ها نزدیک به استانداردهای بین‌المللی شده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه با اعلام این خبر که قرار است دستورالعمل جدیدی تهیه و براساس آن برای افراد ممتاز در زمینه حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان امتیازات ویژه در نظر گرفته شود، گفت: این امتیازات شامل دریافت کارت‌های طلایی برای بهره مندی از امکاناتی نظیر تهیه بلیت هواپیما، کارت بازرگانی و امثال آن است.

نعمت‌زاده با تاکید بر نقش انجمن‌ها و تشکل های مردم نهاد در حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان گفت: بعد از تعطیلات عید نوروز جلسه‌ای با روسای انجمن‌های استانی خواهیم داشت تا ببینیم آن ها چه نکاتی را در جهت بهبود پیشنهاد می کنند.

وی با اشاره به این‌که باید سعی کنیم انجمن‌ها فعال‌تر از گذشته شوند، بیان کرد:‌ خدمات قبل از فروش همان قدر مهم است که خدمات پس از فروش. باید کالا را قبل از فروش تبلیغ فنی کرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در پایان با تاکید بر این‌که ارائه اطلاعات بیشتر حق مصرف‌کنندگان است، خاطرنشان کرد: با ارائه این اطلاعات پیش از خرید به مصرف‌کنندگان حق آن‌ها ادا شده است.

کد خبر 28094

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =