با واردات نژادهای دومنظوره سمینتال ژنومیک‌شده که نسبت به سایر نژادها 30 درصد چربی بیشتر دارد و علاوه بر آن میزان گوشت آن ها نیز 30 درصد بیشتر است، راه خودکفایی در تولید کره برای کشورمان باز می‌شود.

معاون بهبود تولیدات دامی وزارت جهادکشاورزی امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: در راستای افزایش تولید گوشت قرمز و شیر تولیدی در کشور، نژاد گوساله‌های ژنومیک با عنوان "سمینتال" به کشور وارد شده و در حال حاضر در صنعت دامداری مورد استفاده است.

حسن رکنی افزود: استفاده از گوساله‌های ژنومیک پنج سالی است که در جهان رایج شده و ایران دومین کشور استفاده‌کننده از این نوآوری است.

وی خاطرنشان کرد: تلیسه‌های نژادهای فوق در حال حاضر نزدیک به مرحله تولید هستند و پیش‌بینی می‌شود در سال جدید از فرآورده‌های تولیدی آنها بهره‌برداری شود.

رکنی ادامه داد: به‌دنبال آن هستیم تا نژادهای دومنظوره را جایگزین نژادهای فعلی کنیم، به‌گونه‌ای که نژادهای فوق دارای 30 درصد چربی بیشتر، 30 درصد گوشت بیشتر و 30 درصد از لحاظ کمی، شیر کمتری تولید می‌کنند.

وی تصریح کرد: نژادهای فوق در شرایط سخت و استان‌هایی که دارای شرایط آب و هوایی مناسبی نیستند، قابلیت تولید مناسب داشته و به‌دنبال آن هستیم که این نژادها را به کشور وارد کنیم.

رکنی یادآور شد: نژادهای دومنظوره فوق می‌توانند راه را برای خودکفایی در تولید کره کشور هموار کنند، بنابراین معاونت امور دام در این راستا اقداماتی را در دستور کار دارد.

واردات و صادرات با توجه به بازار سیال اتفاق می‌افتد

معاون بهبود تولیدات دامی وزارت جهادکشاورزی تأکید کرد: ارزیابی‌های انجام‌شده از تولید گوشت قرمز نشان می‌دهد که در پایان سال جاری، انباشتگی تولید به‌وجود آمده و بدین‌ترتیب برای دام‌های پروارشده سنگین مجوز صادرات را دادیم.

وی اظهار داشت: 10 هزار رأس گوساله برای صادرات به کشورهای همسایه آماده شده است که بدین‌ترتیب متقاضیان می‌توانند برای سال آینده برنامه‌ریزی‌های خود را داشته باشند.

رکنی همچنین گفت: با توجه به عرضه و تقاضای بازار محصولات پروتئینی و سیال بودن بازار، ممکن است در بعضی از مواقع، مجوز صادرات و گاهی نیز مجوز واردات را صادر کنیم.

وی در پایان افزود: با اجرایی شدن طرح انتزاع، وزارت جهادکشاورزی در زمان‌هایی که مازاد تولید وجود دارد، اجازه صادرات و در زمان‌های نیاز اجازه واردات محصولات پروتئینی و سایر محصولات کشاورزی را صادر می‌کند.

کد خبر 28250

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =