درحالی جدول تغییرات قیمت خرده فروشی ۱۱ گروه کالایی در هفته اول سال ۹۳ از سوی بانک مرکزی با حذف تغییرات یک ساله قیمت این کالاها منتشر شده که این بانک در توضیح اعلام کرده است "محاسبه درصد تغییر امکان پذیر نیست".

 به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، بانک مرکزی در حالی متوسط قیمت خرده‌فروشی برخی از مواد خوراکی در تهران را در هفته منتهی به اول فروردین ماه 1393 منتشر کرد که برخلاف روال قبل از اعلام درصد تغییرات این کالاها نسبت به هفته مشابه سال قبل خودداری و اعلام کرده که "محاسبه درصد تغییر امکان پذیر نیست".

این اتفاق درحالی رخ داده که پیش از این و در دورهای مختلف مورد بررسی بانک مرکزی درصد تغییرات یک ساله قیمت کالاهای اساسی در کنار درصد تغییرات هفته و ماه قبل درج می شد.

برهمین اساس قیمت میوه‌های تازه نسبت به هفته قبل 4.1 درصد، سبزی‌های تازه 0.8 درصد، گوشت قرمز 0.6 درصد و گوشت مرغ 4.3 درصد افزایش و تخم مرغ 1.9 درصد و چای 0.1 درصد کاهش یافته است.

همچنین نسبت به ماه قبل، قیمت لبنیات یک درصد، گوشت قرمز 1.6، گوشت مرغ 1.6 درصد، چای 4 درصد، میوه‌های تازه 13 درصد، حبوب 2 درصد، افزایش و تخم مرغ منفی یک درصد، برنج منفی 0.1 درصد و سبزی های تازه منفی 3 درصد کاهش یافته است. در این دوره قیمت روغن و قند بدون تغییر گزارش شده است.

* لبنیات و تخم‌مرغ

در هفته مورد گزارش، در گروه لبنیات قیمت تمام اقلام گروه نسبت به هفته قبل ثابت بود. بهای تخم‌مرغ معادل 1.9 درصد کاهش داشت و شانه‌ای 85000 تا 110000ریال فروش می‌رفت.

* برنج و حبوب

در این هفته در گروه برنج، قیمت برنج داخله درجه یک و درجه دو بدون تغییر بود. در گروه حبوب، بهای تمام اقلام این گروه ثابت بود.

* میوه‌ها و سبزی‌های تازه

در هفته مورد بررسی، در میادین زیرنظر شهرداری انگور و هندوانه عرضه نمی‌شد و انار عرضه کمی داشت ولی سایر اقلام میوه و سبزی تازه که تعدادی از آنها از نظر کیفی در سطح پایینی قرار داشتند، به نرخ مصوب سازمان میادین میوه و تره‌بار عرضه می‌گردید. میوه‌فروشی‌های سطح شهر اقلام مرغوب میوه و سبزی تازه را عرضه می‌نمودند که در گروه میوه‌های تازه قیمت پرتقال درجه دو معادل 0.7 درصد و هندوانه 1.1 درصد کاهش ولی بهای سایر اقلام این گروه بین 2.5 درصد تا 14.6 درصد افزایش یافت.

در گروه سبزی‌های تازه قیمت سبزی‌های برگی بدون تغییر بود. بهای خیار معادل 3.7 درصد و سیب‌زمینی 0.6 درصد افزایش ولی قیمت سایر اقلام این گروه بین 0.2 درصد تا 4.0 درصد کاهش داشت.

* گوشت قرمز و گوشت مرغ

در هفته مورد گزارش بهای گوشت گوسفند معادل 0.3 درصد، گوشت تازه گاو و گوساله 1.0 درصد و گوشت مرغ 4.3 درصد افزایش یافت.

* قند، شکر، چای و روغن نباتی

در این هفته قیمت چای خارجی معادل 0.1 درصد کاهش داشت و بهای قند، شکر و انواع روغن‌نباتی ثابت بود.


 

کد خبر 28332

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =