پس از آغاز مرحله دوم هدفمندسازی یارانه ها، قیمت 14 قلم محصول اساسی کشاورزی افزایش نخواهد یافت.

عبدالمهدی بخشنده معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزیر جهادکشاورزی عصر دوشنبه در گردهمایی مشترک معاونین برنامه ریزی و اشتغال و مدیران کل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری های سراسر کشور، افزود: با اجرای مرحله دوم هدفمندسازی یارانه ها و براساس برنامه ریزی های صورت گرفته قیمت 14 محصول کشاورزی تا اول تیرماه سال جاری افزایش نخواهد یافت.
وی بر ضرورت تامین منابع مالی مورد نیاز بخش کشاورزی تاکید کرد و گفت: با اجرای این مرحله 10 درصد از منابع مالی صندوق توسعه ملی پس از تبدیل به ریال به صورت تسهیلات از طریق بانک های عامل در اختیار بخش کشاورزی قرار می گیرد.
بخشنده تصریح کرد: سود این تسهیلات در مناطق برخوردار 15 درصد و در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته که 65 درصد کشور را شامل می شود، 11 درصد خواهد بود که در ازای آورده 15 درصدی در اختیار بخش کشاورزی قرار می گیرد.
معاون وزیر جهادکشاورزی در عین حال تاکید کرد: علاوه بر تسهیلات صندوق توسعه ملی، در بودجه سال جاری تکلیف شده که بانک های دولتی 25 درصد تسهیلات خود را به بخش کشاورزی اختصاص دهند.
وی یادآورشد: علیرغم اینکه در قانون بودجه سال گذشته مقرر شده بود بانک های دولتی 25 درصد تسهیلات خود را به بخش کشاورزی اختصاص دهند، اما آمارها نشان می دهد سال گذشته در این بخش کمتر از 9 درصد تسهیلات پرداخت شده است.
بخشنده با بیان اینکه علیرغم اجرای مرحله دوم هدفمند سازی یارانه ها، تعیین نرخ های ترجیحی در بخش کشاورزی ادامه خواهد داشت، گفت: دولت در بودجه سال 93 زمینه پرداخت یکهزار و 300 میلیارد تومان اعتبار با هدف تجهیز اراضی کشاورزی به آبیاری تحت فشار را فراهم آورده تا 200 هزار هکتار از زمین های کشاورزی تحت پوشش این سیستم قرار گیرند.
معاون برنامه ریزی وزیر جهادکشاورزی، خاطرنشان کرد: علاوه بر منابع یادشده پرداخت یک میلیارد و 500 میلیون دلار از صندوق توسعه ملی به مدت سه سال در اختیار بخش کشاورزی قرار می گیرد تا بتدریج سیستم های آبیاری مکانیزه در برخی از استانهای کشور افزایش یابد.
وی با اشاره به سفر اخیر رییس جمهور به استان سیستان و بلوچستان، افزود: در سفر دکتر روحانی به این استان مصوب شده که 146 هزار هکتار از زمین های کشاورزی این استان به سیستم آبیاری تحت فشار مجهز شود.
وی با بیان اینکه طی هفت تا 10 سال گذشته همواره در بودجه استانی، اعتبارات بخش کشاورزی 50 درصد کاهش پیدا کرده است، گفت: در حالی که در سال 83 اعتبارات استانی بخش کشاورزی 18 درصد بود، اما در سال گذشته این میزان به 5/7 درصد کاهش یافت.
بخشنده بر ضرورت افزایش تولید محصولات کشاورزی برای تامین مواد غذایی پایدار در کشور تاکید کرد و اظهار داشت: بخش کشاورزی از ظرفیت های زیادی در کشورمان برخوردار است و باید با برنامه ریزی های دقیق و حمایت استانداری ها بتوانیم به تولید پایدار محصولات غذایی در کشور کمک کنیم.
معاون وزیر جهادکشاورزی تصریح کرد: علیرغم وجود این ظرفیت ها، طی دو سال گذشته بیش از 14 میلیارد دلار محصولات کشاورزی وارد کشور شده است.

 

کد خبر 28662

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =