کشاورزی> سرپرست معاونت امور زراعت گفت: شرکت بازرگانی دولتی کودهای پایه مورد نیاز کشاورزان را در ابتدای فصل کاشت تحویل آنها می دهد و مبلغ آن را هنگام برداشت دریافت می کند.

به گزارش صدا و سیما، علیرضا مهاجر افزود: یکی از بحث‌های مهم در طی یکی دو سال اخیر عدم استفاده کافی کشاورزان از کودهای پایه از جمله فسفات، پتاس و اوره به دلیل گرانی و کمبود آن‌ها است.

وی ادامه داد: برای رفع این مشکل و برای این که عملکرد غلات و محصولات پاییزه کاهش پیدا نکند با دستور وزیر جهاد کشاورزی مقرر شدکودهای پایه پتاس، اوره و فسفر در زمان کاشت در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد ام مبلغ آن در زمان برداشت محصول از کشاورز دریافت می‌شود.

مهاجر تصریح کرد: در این طرح که توسط شرکت بازرگانی دولتی و شرکت خدمات حمایتی به صورت توأمان انجام می‌شود قراردادی میان شرکت بازرگانی دولتی و کشاورز منعقد می‌شود مبنی بر این که کود مورد نیاز کشاورزان در ابتدای کاشت محصول در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد و هیچ مبلغی بابت آن دریافت نمی‌شود.

وی گفت: به این ترتیب شرکت بازرگانی دولتی متعهد می‌شود که هنگام برداشت محصول را از کشاورزان بخرد و در همان زمان نیز مبلغ کود از کشاورزان گرفته می‌شود.

سرپرست معاونت امور زراعت وزارت کشاورزی افزود: این طرح به آن دلیل اجرایی شده است که کودهای پایه گران است و تهیه آن برای کشاورزان بسیار مشکل شده در همین راستا و برای حمایت از تولید و کمک به کشاورزان هم کشت قراردادی به انجام می‌رسد و هم مبلغ کود برای کاهش فشار مالی کشاورزان در زمان برداشت دریافت می‌شود.

مهاجر با اشاره به این که کود پایه به مقدار کافی تهیه شده است، ادامه داد: کشاورزان با مراجعه به واحدهای خدمات روستایی و کارگزاران مناطق خود می‌توانند کود مورد نیاز خود را دریافت کنند.

وی گفت: در واقع این یک کشت قراردادی میان زارع و شرکت بازرگانی دولتی است که در قبال تحویل محصول در زمان برداشت، کود پایه در اختیار کشاورزان در ابتدای کاشت قرار می‌گیرد و مبلغ هنگام برداشت دریافت می‌شود.

سرپرست معاونت امور زراعت وزارت کشاورزی افزود: نکته مهم این است که بابت این تأخیر در پرداخت نیز هیچ مبلغی به عنوان سود به مبلغ اولیه کودهای پایه اضافه نمی‌شود.

مهاجر گفت: امیدواریم با اجرای این طرح کودهای پایه با سهولت در اختیار کشاورزان قرار گیرد و محصولاتی مانند غلات، جو، گندم و کلزا به بهترین شکل در مزارع کشت شود.
کد خبر 30bc47e63ff7421496bf2bddc943a06d

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =