کشاورزی> مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران با بیان اینکه عملیات بارگیری اولین کشتی حامل گندم دوروم تولید داخلی برای صادرات به ترکیه پایان یافته است، گفت: این محموله حدود 25 هزار تنی آماده حرکت به سمت ترکیه است.


به گزارش روابط عمومی شرکت بازرگانی دولتی، علی قنبری مدیرعامل این شرکت گفت: با توجه به تولید مازاد بر مصرف گندم دوروم داخلی، مجوز صادرات 5 هزار تن از این نوع گندم از ستاد تدابیر ویژه و کارگروه تامین و ذخیره‌سازی کالاهای اساسی دریافت شده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: در همین راستا و با توجه به تفاوت زمانی برداشت محصول ایران با دیگر کشورها و امکان کسب حداکثری مزیت رقابتی در بازارهای هدف، قرارداد صدور 5 هزار تن گندم دوروم به کشور ترکیه منعقد شده که اولین محموله آن به میزان 24 هزار و 772 تن در بندر امام خمینی بارگیری شده و آماده حمل است.

قنبری با بیان اینکه قیمت بالای جهانی گندم دوروم موجب شد که تولید‌کنندگان ماکارونی داخلی از خرید گندم‌های این شرکت استقبال چندانی نکنند، افزود: با توجه به مزیت نسبی صادرات این محصول، این شرکت اقدام به رصد و کشف بازارهای متقاضی کرد که ترکیه اولین بازار هدف جهت صادرات گندم دوروم داخلی است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی همچنین از صادرات آرد، روغن تصفیه شده و شکر سفید تصفیه شده حاصل از محل واردات گندم، روغن خام و شکر خام به کشورهای هدف در آینده‌ای نزدیک خبرداد و تصریح کرد: با انجام واردات موقت کالاهای خام اساسی و فرآوری صادرات آن‌ها، علاوه بر ایجاد ارزش افزوده برای کشور، از ظرفیت‌های خالی کارخانجات داخلی استفاده بهینه خواهد شد که اشتغال‌زایی و افزایش بهره‌وری برای کشور را بدنبال دارد.

وی از برنامه‌های شرکت بازرگانی دولتی ایران در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی از طریق صدور سایر کالاها خبر داد و افزود: 15 شرکت همسایه ایران از جمله بازارهای هدف این شرکت هستند که برنامه‌ریزی‌های لازم برای صادرات مستقیم و مجدد انواع کالاهای اساسی و غیر اساسی شامل گندم، برنج، روغن نباتی، شکر سفید، مرغ، میوه و تره‌بار و حتی ماهی و میگو و کنسرو و قارچ از محل تولید داخلی و یا واردات و صدور مجدد صورت گرفته است.

منبع:فارس
کد خبر 31bb08c72dc34ee08929672c3deb998e

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۹
    0 0
    اینها با ارز 2750 وارد می کنند و با ارز 3500 می فروشند و فکر می کنند که سود می کنند . باید دید که آیا با همان نرخ ارزی که در بازار صادراتی می فروشند به مصرف کننده داخلی هم می دهند . http://www.foodpress.ir/Post.aspx?Id=31bb08c72dc34ee08929672c3deb998e