با توجه به اینکه آمار واردات گمرک طی 9 ماهه امسال حدود 1.5 میلیون تن کمتر از آمار وزارت جهاد کشاورزی بود، مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی دلیل این اختلاف آماری را مربوط به آمار تخلیه و آمار ترخیص گندم دانست.

براساس آمار واردات گمرک جمهوری اسلامی ایران طی 9 ماهه امسال سه میلیون و 754 هزار و 100 تن گندم به ارزش یک میلیارد و 298 میلیون و 900 هزار به کشور وارد شده که از نظر وزنی 54.43 درصد و از نظر ارزشی 40.86 درصد رشد را نسبت به 9 ماهه سال گذشته نشان می‌دهد.

این در حالی است که عباس کشاورز، معاون وزیر جهاد کشاورزی در این باره اظهار کرد:بیش از پنج میلیون تن گندم به کشور وارد شده و دلیل اختلاف آمار اعلامی وزارت جهاد کشاورزی با آمار گمرک، واردات گندم برای تامین ذخائر استراتژیک کشور است.

البته علی قنبری، مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران و معاون وزیر جهاد کشاورزی دلیل دیگری برای این اختلاف آماری بین وزارت جهاد کشاورزی و گمرک جمهوری اسلامی مطرح می‌کند.

وی با بیان این‌که طی 9 ماهه امسال 5.2 میلیون تن گندم به کشور وارد شده، معتقد است: اختلاف اعلامی مربوط به آمار تخلیه و آمار ترخیص گندم هاست.

مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران افزود: مبنای آمار اعلامی گمرک میزان کالای ترخیص شده است، در صورتی که آمار های اعلام شده از سوی وزارت جهاد و این شرکت بر مبنای میزان گندم وارد و تخلیه شده در مبادی ورودی کشور است.

به گفته قنبری اختلاف 1.2 میلیون تنی آمار واردات در واقع امر وجود ندارد و مربوط به گندم هایی است که به کشور وارد شده و در مبادی تخلیه شده اند اما هنوز ترخیص نشده یا اینکه تاکنون در آمار ترخیصی گمرگ ثبت نگردیده اند.

با این حساب تکلیف گندم‌هایی که علی‌رغم وارد‌شدن به کشور در آمار واردات 9 ماهه گمرک جمهوری اسلامی ایران ثبت نشده‌اند مشخص شد.

اما با توجه به این‌که تنها 100 هزار تن گندم در آبان‌ امسال به کشور وارد شده در آذرماه نیز هیچ وارداتی به ثبت نرسیده است. به نظر می‌رسد حدود دو ماه برای تخلیه یک میلیون تن گندم زمان زیادی باشد و احتمال این که محموله‌ای به دلیل نداشتن استاندارد‌های لازم برگشت خورده باشد نیز است.

منبع:ایسنا
کد خبر 8c6256f0294341e8a3891916a340a2cf

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =