صنایع غذایی> در سال جاری واردات شکر توسط بخش دولتی صفر بوده و آنچه که در حال حاضر شاهد واردات بی‌ضابطه آن هستیم، ماحصل فعالیتی است که توسط بخش خصوصی و انجمن واردکنندگان صنایع غذایی مربوطه انجام شده است.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران با اعلام این خبر گفت: بر اساس آنچه محرز است، شرکت بازرگانی دولتی ایران در سال جاری هیچ شکری وارد نکرده و هر آنچه صورت گرفته است توسط بخش خصوصی بوده است.

علی قنبری در بخش اول گفتگوی خود با ایانا پیرامون وضعیت نان کشور و سطح کیفی گندم‌های خریداری‌شده از بازار داخلی یا وارداتی افزود: از آنجا که نان محصولی است که کیفیت آن به مراحل مختلف از مزرعه تا عملیات تحویل آرد و تولید در نانوایی برمی‌گردد، برای تولید نان کیفی لازم است که از ابتدایی‌ترین مرحله یعنی تولید گندم کیفی‌سازی شود.

وی خاطرنشان کرد: مطالعات و برنامه‌هایی برای این منظور در سازمان‌های جهاد کشاورزی استان‌ها در حال انجام است که تلاش می‌کنیم گندم‌های وارداتی نیز از بهترین‌های دنیا انتخاب شود تا با اختلاط با گندم داخلی، محصولی تولید شود که بتواند نان کیفی تولید کند.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران ادامه داد: آموزش نانوایان مقوله دیگری است که می‌تواند محصولی باکیفیت تحویل مشتریان دهد.

قنبری تصریح کرد: خمیرمایه که برای عمل آوردن نان به‌کار می‌رود نیز باید مناسب و باکیفیت باشد تا محصول تولیدی بتواند در بازار جایگاه واقعی خود را داشته باشد.

وی یادآور شد: از آنجا که تبدیل و فرآوری آرد برای مصارف مختلف نانوایی و تولید نان‌های مختلف نیز در تولید کیفی مؤثر است، در این راستا کارخانه‌های مدرن وارد چرخه تولید شده‌اند و نانوایان می‌توانند از این پس نسبت به انتخاب آرد مورد نیاز خود اقدام کنند و تلاش می‌کنیم که فرهنگ نان سبوس‌دار را نیز در جامعه گسترش دهیم.

قنبری تأکید کرد: در حالی مشتریان تمایل به مصرف نان‌های سفیدتر دارند که استفاده از سبوس در نان‌های تولیدی، علاوه بر افزایش کیفیت، در حفظ سلامتی مردم نیز مؤثر بوده و البته در این راستا برنامه‌های جدیدی در دستور کار است.

واردات برنج در حد ذخایر استراتژیک/ امسال واردات برنج صفر بود

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران درباره واردات بی‌ضابطه شکر به کشور اظهار داشت: واردات شکر چندی است که توسط بخش خصوصی و واردکنندگان مربوطه انجام می‌شود و شرکت بازرگانی دولتی در سال جاری هیچ شکری وارد نکرده است، به‌گونه‌ای که آمارهای گمرک، صفر بودن واردات توسط بخش دولتی را نشان می‌دهد.

وی درباره واردات برنج نیز گفت: از آنجا که مصرف سالانه برنج در کشور توسط وزارت جهاد کشاورزی سه میلیون تن اعلام شده است؛ یک میلیون و 800 هزار تومان آن از تولید داخل و یک میلیون و 200 هزار تن از طریق واردات تأمین خواهد شد.

به گفته قنبری، این شرکت تنها برای حفظ ذخایر استراتژیک و به مقدار نیاز، اقدام به واردات می‌کند.

وی همچنین افزود: امسال با توجه به مناسب بودن ذخایر استراتژیک، برنجی وارد نشده است و آنچه در بازار شاهد آن هستیم، مربوط به واردات سال‌های گذشته و عملکرد بخش خصوصی است.

قنبری در پایان خاطرنشان کرد: برای حمایت از تولید داخل، واردات بی‌ضابطه ممنوع شده است و در سال جاری هیچ وارداتی توسط این شرکت بدون مجوز وزارت جهاد کشاورزی انجام نشده است.

لازم به ذکر است، محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی کشورمان پیش از عزیمت به چین در گفتگویی اظهار داشت: 830 هزار تن شکر واردشده در 9 ماهه گذشته بر اساس ثبت سفارش سال قبل بوده است و وزارت صنعت، معدن و تجارت قطعاً در جلوگیری از واردات شکر به تعهدات خود عمل کرده است.

منبع:ایانا
کد خبر 52dbab4738a14a07a3e2d125a1f4ede9

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =