۰ نفر
۳۱ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۹
کشاورزی> رییس سازمان غذا و دارو گفت: نقشه پراکندگی سموم و آلاینده‌های محصولات کشاورزی کشور به زودی منتشر می‌شود، ضمن اینکه چون در تشخیص سموم ضعیف هستیم امسال ۳۵ میلیارد تومان برای تجهیز آزمایشگاهها و انتقال دانش فنی روز اعتبار گرفتیم.

رسول دیناروند  وظایف وزارت بهداشت را در حوزه غذا تشریح کرد و گفت:‌ به طور کلی ما در وزارت بهداشت دو وظیفه مهم در مورد غذای مردم داریم یکی اینکه مواد غذایی سالم و عاری از آلاینده‌ها باشد، دوم اینکه با تغذیه سالم مواد مغذی و مورد نیاز بدن مردم تأمین شود.

وی ادامه داد: بسیاری از سموم افات نباتی، نیتراتها و مواد شیمیایی که به غذاها می زنند که آنها را خوشمزه‌تر کنند یا اینکه بتوانند آزمایشها را پاس کند، یا ماندگاری آنها بالا برود می‌توانند سلامت مردم را به خطر بیندازند و این وظیفه وزارت بهداشت است که در این مورد نظارت کند تا سلامت،‌ایمنی و کیفیت مواد غذایی حفظ شود.

معاون غذا و داروی وزیر بهداشت گفت: بعد دیگر این است که مردم تغذیه سالم داشته باشند و باید رژیم غذایی مناسب را که کالری بیش از حد به مردم ندهد،‌حاوی ریز مغذی ها باشد و در رشد سالم بدن مردم به خصوص نسل جوان موثر باشد و مثلاً مصرف شکر، نمک و چربی را محدود کند به مردم توصیه کنیم.

دیناروند ادامه داد: اینکه ما در وزارت بهداشت چطور این وظایف را عملیاتی می‌کنیم، یکی این است که از طریق تدوین و ابلاغ ضوابط فنی مواد غذایی که شبیه استاندارد است، ضوابط را به گونه‌ای طراحی می‌کنیم که آسیب رسانی مواد غذایی به مردم به حداقل برسد.

کاهش روغن های اشباع به زیر ۲درصد


رئیس سازمان غذا و دارو گفت:‌ اینکه اصرار داریم مردم روغنی را مصرف کنند که اسید چرب مواد غذایی کاهش پیدا کند و اسید چرب ترانس دریافتی مردم به صفر برسد در همین راستاست و بر این اساس قرار است باید تا پایان امسال میزان اسید چرب  اشباع روغن ها امسال به زیر 5 درصد برسد و بعد هم به زیر 2 درصد برسد.

دیناروند در پاسخ به پرسش فارس در مورد برنامه های وزارت بهداشت برای کاهش آلاینده‌های مواد غذایی نیز توضیح داد:‌ برای اینکه توانمندی شناسایی سموم را داشته باشیم، اقدامات زیادی باید انجام دهیم الان در این زمینه خیلی ضعیف هستیم.

وی اضافه کرد:‌ الان تعداد سمومی را که ما می توانیم در آزمایشگاهای وزارت بهداشت شناسایی کنیم حدود 70 سم است، البته در یکی از آزمایشگاهها به 110 سم رسیده و اخیراً در آزمایشگاه غذا و داروی قشم با تجهیزاتی که خریداری کرده به توانایی شناخت حدود 190 سم رسیده‌ایم که هنوز هم نسبت به استانداردهای جهانی پایین است، ضمن اینکه یک آزمایشگاه با این تجهیزات در کل کشور کم است.

معاون وزیر بهداشت ادامه داد:‌ برای جبران این نقیصه حتماً باید سرمایه گذاری سنگین داشته باشیم، سال گذشته 20 میلیارد تومان اعتبار برای تجهیز آزمایشگاههای غذا و دارو اختصاص یافت امسال هم 30 میلیارد تومان برای این کار در اختیار داریم تا بتوانیم قدرت شناسایی سموم را در مواد غذایی بالا ببریم.

انتقال دانش فنی روز برای تشخیص سموم به کشور


دیناروند گفت:‌ اعتبار خوبی که حدود 5 میلیارد تومان است هم از طرف معاونت علمی ریاست جمهوری برای انتقال دانش فنی و فناوری های روز تشخیص سموم به وزارت بهداشت کمک شده است که قرار است امسال با اعزام یک تیم کارشناسی برای بازدید از آزمایشگاههای مجهز و معتبر کشورهای دیگر و ‌آموزش تیم ایرانی، توانایی کشور را در این زمینه ارتقا دهیم.

رئیس سازمان غذا و دارو ادامه داد:‌ سمومی در فرآورده‌های کشاورزی وجود دارد که در صورتی که بیش از اندازه یا در زمان نامناسب استفاده شوند می‌توانند به سلامت انسان آسیب بزنند، البته سموم غیر مجاز هم در جاهایی استفاده می‌شود که کنترل همه این موارد نیازمند ضابطه و نظارت دقیق و کامل است.

وی گفت: یکی از اقداماتی که در سال ۹۳ شروع کردیم و در سال جاری کامل می شود این است که یک مطالعه کشوری در حال انجام است که نقشه خطرپذیری فرآورده های کشاورزی را نشان می‌دهد و به ما این اطلاعات را می‌دهد که کجاها باید بیشتر مواظب باشیم.

منبع:فارس
کد خبر 324ac6e151924eee93b905db05b5f8d2

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =