مدیرعامل صنایع شیر ایران با اشاره به حضور پگاه در بازارهای صادراتی، گفت: در ۱۰ ماهه سال ۹۸ پگاه توانسته رتبه اول صادرات را به خود اختصاص دهد و بیش از ۶۳ هزار تن معادل ۹۰۰میلیارد تومان به ۱۷ کشور جهان محصولات لبنی صادر کند.

عبدالله قدوسی با اشاره به اینکه صنایع شیر ایران توانسته ممیزی‌های سختگیرانه صادرات به روسیه را دریافت کند، گفت: ۱۳کارخانه صنایع شیر ایران کد IR برای صادرات به روسیه که بسیار سختگیرانه است را از سازمان دامپزشکی دارند و ۳ کارخانه دیگر هم در حال طی مراحل اخذ این کد هستند. این در حالی است که آزمایشگاه‌های صنایع شیر ایران همکار سازمان غذا و دارو و موسسه استاندارد کشور هستند که مجهز به به‌روزترین دستگاه‌ها هستند.

مدیرعامل صنایع شیر ایران با اشاره به اقدامات انجام شده در این شرکت، اظهار کرد: در راستای اقتصاد مقاومتی و حرکت به سمت خودکفایی، در بخش سخت‌افزاری دستاوردهای بزرگی داشتیم و یکی از پیشرفته‌ترین دستگاه‌های روز دنیا را در پگاه ساخته‌ایم؛ بر این اساس برای اولین بار در کشور دستگاه UHT با ظرفیت فرآوری ۸ تن در ساعت در پگاه ساخته شد. این در حالی است که سایر شرکت‌های منطقه تکنولوژی ساخت این دستگاه را ندارند و واردکننده آن از کشورهای اروپایی هستند.

وی در ادامه به تولید استابلایزر مورد استفاده در تولید شیر کاکائو و سایر شیرهای طعم دار در پگاه اشاره و تاکید کرد: استابلایزر نوعی پایدارکننده است که از دو فاز شدن شیر و کاکائو جلوگیری می‌کند و برای اولین بار در کشور متخصصان پگاه موفق شدند استابلایزر مورد استفاده در تولید شیر کاکائو و سایر شیرهای طعم دار را در داخل تولید کنند. این در حالی است که دانش فنی تولید استابلایزرها بسیار سخت و در اختیار معدود شرکت‌های خارجی است و ما توانستیم تهدید تحریم‌ها را به فرصت تبدیل کنیم. مدیرعامل صنایع شیر ایران در ادامه بحث فرهنگ مصرف سرانه را مهمترین چالش در صنعت لبنیات کشور عنوان کرد و افزود: در حال حاضر مصرف سرانه در کشور در مقایسه با قبل از اجرای هدفمندی یارانه‌ها کمتر شده است. این در حالی است که مصرف لبنیات به سلامت جامعه مرتبط می‌شود و برای این منظور باید از سوی دولت حمایت‌های ویژه‌ای برای چرخه تولید و مصرف در نظر گرفته شود.

وی با اشاره به اینکه ۷۵درصد از بهای تمام شده صنعت لبنیات مربوط به نرخ شیر است، تاکید کرد: دراین چرخه لازم است تا با حمایت از دامدار و اعطای تسهیلات کم بهره، امکان به‌روز شدن تجهیزات و دستگاه‌ها برای صنعت فراهم شود تا بهره‌وری افزایش یابد. این در حالی است که به دلیل حاشیه بسیار پایین در لبنیات، نرخ خرید شیر می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد.

وی در ادامه گفت: صنایع شیر ایران ۵ شرکت کشت و صنعت و دامپروری دارد که تولیدات این شرکت‌ها حدود ۱۵درصد از نیاز شیرخام صنایع شیر ایران را تامین می‌کند، اما به دنبال افزایش ظرفیت در این زیرمجموعه‌ها هستیم تا بخش قابل توجهی از زنجیره تامین را در صنایع شیر ایران ایجاد کنیم؛ در این بخش نیز نیازمند حمایت دولت و اعطای تسهیلات ارزان برای تکمیل تجهیزات هستیم. قدوسی در ادامه با اشاره به امکان افزایش ظرفیت تولید اظهار کرد: زیرساخت‌های افزایش ظرفیت در شرکت‌های مجموعه پگاه وجود دارد و ما اعتقاد داریم در صورتی که بحث مصرف سرانه در جامعه اصلاح شده و افزایش یابد، می‌توانیم تا ۱۰درصد افزایش ظرفیت را شاهد باشیم. این در حالی است که حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد از تولیدات صنایع شیر ایران صادر می‌شود که با برقراری مشوق‌های صادراتی برای این صنعت امکان افزایش حجم صادرات و ورود به بازارهای جدید نیز وجود دارد.

قدوسی با اشاره به رتبه اول لبنیات در صادرات مواد غذایی کشور ادامه داد: در سال‌های گذشته رتبه اول صادرات صنایع غذایی به صنعت شیرینی و شکلات اختصاص داشته، اما طی سال گذشته و امسال لبنیات در جایگاه نخست صادرات مواد غذایی کشور قرار دارد. این در حالی است که تا سال ۱۳۸۰، سالانه ۴۰۰ میلیون دلار واردات محصولات لبنی به کشور انجام گرفته، اما در سال گذشته حدود ۷۰۰ میلیون دلار صادرات محصولات لبنی انجام شده و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال ۹۸ رقم صادرات محصولات لبنی کشور به بیش از یک میلیارد دلار برسد.
کد خبر 32ef5a20af054c46b477fd44836247e8

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =