کشاورزی> ارزش واردات کشاورزی در طول برنامه چهارم توسعه رشد 175 درصدی داشت.

تراز کشاورزی ایران همیشه منفی بوده است. حتی این رقم در حدی است که ایران را در رتبه های اول واردات محصولات کشاورزی و مواد غذایی دنیا قرار داده است. کشاورزی و صنایع غذایی رابطه مستقیم با امنیت غذایی و استقلال یک کشور دارند. زمانی که قرار باشد محصولاتی که امنیت غذایی کشوری را تامین می کند به میزان زیاد وارد شود، استقلال از سمت دیگر، دورتر می شود.

مرکز پژوهش های مجلس به بررسی واردات محصولات کشاورزی به ایران پرداخته است. در این گزارش گفته شده است که نگاهی به وضعیت تجارت کشاورزی و مواد غذایی در ایران طی برنامه های توسعه نشان می دهد که واردات کشاورزی و مواد غذایی روندهای متفاوتی را در برنامه های توسعه طی کرده است. متوسط واردات کشاورزی و مواد غذایی از بیش از 2.5 میلیارد دلار در برنامه اول توسعه با فراز و نشیب هایی به فراتر از 12 میلیارد دلار در برنامه پنجم توسعه افزایش یافته است.

اگرچه تراز منفی تجارت کشاورزی و مواد غذایی روندی نوسانی داشته، اما این تراز در طول برنامه های یاد شده همواره منفی بوده است. با وجود اینکه در فاصله سال های 1382 تا 1384 کمترین وابستگی به واردات وجود داشته است، در سال 1391 تراز تجارت کشاورزی به رقم منفی 18 میلیون تن رسید. مجموعه تحولات مورد اشاره منجر به افزایش درجه وابستگی کشور به دنیای خارج در زمینه محصولات کشاورزی و مواد غذایی به ویژه در سال های اخیر شده است به گونه ای که سهم تولید داخل از کل سرانه انرژی غذایی عرضه شده در کشور در سال 1391 به حدود 58 درصد رسیده است.

رشد ارزش واردات کشاورزی در طول برنامه چهارم توسعه بسیار زیاد بوده و از 3064 میلیون دلار در ابتدای برنامه به 8464 میلیون دلار (رشد 175 درصدی) در انتهای برنامه افزایش یافته است. رشد ارزش واردات کشاورزی و مواد غذایی در طول برنامه پنجم توسعه ادامه یافته و به ارقام 14270 و 13214 میلیون دلار در سال های 1391 و 1392 رسیده است.

اتکا و وابستگی نزدیک به 50 درصدی انرژی غذایی مصرفی جامعه علامت هشداری برای امنیت غذایی جامعه است و در شرایطی که بخش عمده ای از واردات کشاورزی و مواد غذایی را کالاهای اساسی تشکیل می دهد، اصلاح سیاستگذاری ها برای تقویت جایگاه تولید داخل در انرژی غذایی جامعه ضروری است.




منبع:صدای اقتصاد
کد خبر 334b5fb2c9754c328b32ec95fe494555

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =