صنایع غذایی> دبیر انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر از بی‌نیازی کشور از واردات شکر تا ابتدای پاییز سال آینده خبر داد و گفت: علی‌رغم این‌که قیمت شکر برای امسال کیلویی 2100 تومان مصوب و اعلام شد، به دلیل انباشتگی این محصول، هر کیلو شکر به قیمت پارسال ( 1950 تا 1970 تومان) فروخته می‌شود.

بهمن دانایی اظهار کرد: امسال از نظر تولید، یکی از بهترین شرایط را داشتیم؛ به گونه‌ای که تا پایان بهمن‌ ماه یک میلیون و 224 هزار تن شکر از منابع داخلی تولید شد و با توجه به در دست تولید بودن حدود 75 هزار تن دیگر تا پایان سال، پیش‌بینی می‌شود میزان تولید شکر در سال جاری به حدود یک میلیون و 300 هزار تن برسد که در تاریخ صنایع قند این رکورد بی‌سابقه است.

وی با اشاره به سیر نزولی تولید شکر طی سال‌های گذشته گفت: آخرین موجودی کارخانه‌های قند و شکر که در ابتدای اسفند‌ ماه دریافت شد، یک میلیون و 262 هزار تن بود که 108 هزار تن آن به بخش خصوصی، 686 هزار تن به کارخانه‌های قند و شکر و 68 هزار تن آن به شرکت بازرگانی دولتی تعلق دارد.

دبیر انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر ادامه داد: با توجه به موجودی شکر در انبارهای کارخانه‌ها و میزان مصرف 180 هزار تنی این محصول در هر ماه، تا پایان شهریورماه سال آینده نیازی به واردات شکر نخواهیم داشت.

اصرار بر واردات غیرقانونی در بازار اشباع شکر


دانایی اظهار کرد: علی‌رغم پیگیری و ایستادگی وزیر جهاد کشاورزی برای جلوگیری از واردات شکر طی 9 ماهه گذشته، برخی همچنان به دنبال واردات این محصول بودند و علی‌رغم این‌که از مهرماه تاکنون هیچ محموله‌ای دارای ثبت سفارش قبلی نبود، چند کشتی دیگر نیز در بندر امام (ره) ترخیص شد.

به گفته وی در حال حاضر دو کشتی دیگر که حامل 84 هزار تن شکر هستند در بندر امام (ره) مانده و هنوز ترخیص نشده‌اند که نشان می‌دهد مشکلی در واردات، اسناد و مجوزهای آنها وجود دارد.

دبیر انجمن صنفی قند و شکر تصریح کرد: با توجه به بدهی 460 میلیارد تومانی به چغندر‌کاران داخلی بهتر است به جای واردات به فکر تسویه این مبلغ باشیم، چرا که هرچه واردات افزایش و ادامه یابد، قیمت شکر در بازار داخلی بیش از پیش کاهش می‌یابد و نهایتا این تولید‌کنندگان ایرانی هستند که متضرر می‌شوند.

منبع:ایسنا
کد خبر 33d63c4283594f22bd57e67f33496019

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =