کشاورزی> مهدی کاظم نژاد، مدیرکل دفتر امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی در برنامه تلویزیونی روزآمد درباره واردات، توزیع و تعرفه برنج توضیح داد.

مدیرکل دفتر امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی در واکنش به این ادعا که برخی برنج های توزیع شده در بازار بر اساس ترکیب خرده برنج هاست و  به ظاهر محصولی با کیفیت توزیع می شود، گفت:« این نظارت بر توزیع کالا که بر عهده وزارت جهاد کشاورزی نیست.»

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین مهدی کاظم نژاد، مدیرکل دفتر امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی در برنامه تلویزیونی روزآمد  که هر صبح از شبکه پنج پخش می شود درباره واردات برنج گفت:« از آبان سال 1393 به دستور وزیر جهاد کشاورزی ثبت سفارش واردات برنج ممنوع شد؛ اما همچنان واردات برنج به دلیل اینکه ثبت سفارش های برنج تمدید می شود و این ثبت سفارش ها هر از گاهی به بیش از یک سال می رسد صورت می گیرد. بنابراین در سال گذشته علاوه بر اینکه واردات برنج ممنوع شد تصمیم گرفته شد که از اول بهمن تا پایان اسفند از واردات برنج به میزان 4 هزار و 700 ریال به ازای هر کیلوگرم ما به التفاوت اخذ شود. در مجموع ثبت سفارش برای واردات برنج  طبق دستورالعمل وزیر ممنوع شده است. »

او افزود:« تعرفه برنج در سال گذشته در اول مرداد تا 30 دی ماه که به تعرفه فصلی معروف بود 40 درصد شد. در  مابقی سال تعرفه واردات برنج 22 درصد بود. بررسی ها نشان داد که تعرفه های فصلی اساسا پاسخگو نیست و نمی تواند جوابگو باشد و به همین خاطر ما به التفاوت اخذ شد. در سال 94 تعرفه برنج سفید کامل و نیمه سفید به 40 درصد افزایش پیدا کرده است. یعنی در کل سال تعرفه برنج 40 درصد شده است. ضمن اینکه اگر به هر دلیلی قیمت های جهانی کاهش پیدا کند یا نرخ ارز تغییر پیدا کند، طبق قانون بودجه دولت می تواند از واردات برنج ما به التفاوت اخذ کند.»

بر اساس توضیحات مدیرکل دفتر امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی  تا پایان سال 1393 حدود یک میلیون و 185 هزار تن برنج وارد شده است.

کاظم نژاد در واکنش به این سوال که آیا واردات برنج در مقابل بدهی مالی است که برخی از از کشورها به ایران دارند صورت می گیرد و آیا این یک تهاتر است یا خیر، گفت:« اساسا اینطوری نیست. ما بسته به نیاز مان و بسته به نوع کالایی که در کشور نیاز است می توانیم مقداری از کالاها را تهاتر کنیم. ولی الزاما این نیست که برنج هندی باشد یا اینکه برنجی باشد که از کیفیت لازم برخوردار نیست. این الزامی وجود ندارد. »  

بخش دیگری از توضیحات مدیرکل دفتر امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی به ترکیب خرده برنج ها و ساخت به ظاهر برنجی با کیفیت بود که در بازار عرضه می گردد:« این نظارت بر توزیع کالا که بر عهده وزارت جهاد کشاورزی نیست. این نظارت بر عهده اصناف و سازمان حمایت و دستگاه نظارتی دیگر است. امکان دارد در تجارت اساسا چنین اتفاقی بیفتد. بر این اساس برنج را با درجات مختلف حتی و نه فقط با خرده برنج، ممکن است برنج های درجه یک و دو سه را با هم قاطی کنند و در خرده فروشی تحویل بدهند. توزیع برنج و نظارت بر توزیع برنج اساسا در عهده وزارت جهاد کشاورزی نیست. » 
کد خبر 35dd74ac12bb400eb48a713603da6895

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =