غذا و تغذیه> یک متخصص تغذیه گفت:افراد مبتلا به دیابت در کنار حذف مواد قندی ساده لازم است مصرف فیبر غذایی که بیشتر در پوست میوه‌هایی همچون پوست خیار و پوست سیب وجود دارد را افزایش دهند.

به گزارش شفا آنلاین:دکتر مرتضی صفوی  درباره ارتباط تغذیه با ابتلا به دیابت <Diabetes>اظهار کرد: ذائقه کودکان ایرانی از سنین کم به مصرف خوراکی‌های شیرین آشنا می‌شود لذا در بزرگسالی تمایل زیادی به مصرف شیرینی‌جات پیدا می‌کنند بنابراین شیوه زندگی مردم علت اصلی افزایش آمار ابتلا به دیابت است.

وی با بیان اینکه مردم توجهی به میزان مصرف مواد قندی خود ندارند، افزود: درحال حاضر مصرف قند و شکر و مواد قندی مثل مربا، شربت، نوشابه ، نبات، آبنبات، شکلات و شیرینی در کشور ما بالاست.

این متخصص تغذیه عنوان کرد: دیابت دو نوع دارد که نوع یک مادرزادی و وابسته به انسولین است ولی نوع دو این بیماری بیشتر از سن ۳۰ سالگی شروع می‌شود و سن ۴۰ سالگی اوج این بیماری است.

صفوی با اشاره به اینکه افراد مبتلا به دیابت انسولین مترشحه از لوزالمعده آنها کاهش یا کاملا قطع می‌شود، عنوان کرد: در این صورت قند نمی‌تواند در بدن تجزیه شود و مستقیما وارد خون شده بنابراین قند خون فرد افزایش پیدا کرده و دیابت بروز می‌کند.

وی یادآور شد: اگر قند خون ناشتای فرد مبتلا به دیابت در حد ۱۱۰ میلی گرم در دسی لیتر باشد می‌توان با رژیم غذایی آن را کنترل کرد ولی وقتی قندخون فرد بالاتر از این مقدار باشد لازم است فرد برای کنترل قند خون خود به پزشک معالجه تا دارو برای آن تجویز شود.

صفوی خاطرنشان کرد: مواد قندی ساده مثل قند و شکر، مربا، شربت و عسل که خیلی زود قندخون را بالا می‌برد باید از برنامه غذایی فرد مبتلا به دیابت حذف شود و مصرف قندهای مرکب مثل خرما، کشمش، انجیر و توت خشک جایگزین شود.طبنا
کد خبر 36c25f07b25d4bf1b9874144c04fc505

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =