کشاورزی> سید رضا نورانی، رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی بیان داشت: امسال از تولیدکننده داخلی، گندم بالای هزار تومان خریداری شده است، اما قیمت‌های خارجی شکسته شده و پایین آمده است و این پایین آمدن قیمت نیز ربطی به بحث ممنوعیت واردات ندارد.

وی ادامه داد: ممنوعیت واردات می‌تواند به نفع تولیدکننده داخلی است، اما با توجه به گران شدن گندم وارداتی به دنبال اعلام ممنوعیت واردات گندم، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صنعت و ارگان‌های مربوطه دیگر باید هماهنگی‌های لازم را با یکدیگر داشته باشند تا گرانی گندم موجبات سوءاستفاده عده‌ای را فراهم نیاورد.

نورانی تأکید کرد: در سال جاری تولید گندم خوب بوده و امیدواریم که در سال 95 به خودکفایی گندم برسیم بنابراین نیازی هم به واردات گندم نداریم.

وی افزود: در این میان بدون شک ممکن است عده‌ای از بحث گران شدن گندم وارداتی سوءاستفاده کرده و بحث گران شدن آرد و نان را مطرح کنند که چنین چیزی به هیچ عنوان نباید صورت بگیرد.

وی تأکید کرد: افزایش قیمت نان و آرد در پی این گرانی گندم وارداتی معنایی ندارد و باید وزارت صنعت و وزارت جهاد تلاش کنند تا با همکاری یکدیگر جلوی این سوءاستفاده ها را بگیرند.

رضا نورانی در ادامه و در رابطه با افزایش میوه قاچاق در بازار به بیان داشت: وزیر اقتصاد یک طرحی را در رابطه با بحث واردات میوه به دولت برده‌اند که امیدواریم این بحث در اتاق‌های دربسته نباشد و از کارشناسی فعالان این حوزه استفاده کنند.

وی اضافه کرد: در این مدت نیز بحث قاچاق زیان‌های زیادی را متوجه تولید داخلی کرده است، البته تنها موضوع قاچاق نیست بلکه دولت باید در رابطه با بحث واردات حتی در مورد میوه‌های دیگر از جمله موز نیز فکری اساسی بیندیشد، چرا باید در طول 9 ماه، 500 هزار تن موز وارد کشور شود و این گونه 500 میلیون دلار ارز از مملکت خارج شود .

وی در پایان خاطرنشان کرد: واردات موز ایراد ندارد اما به شرط آن که از ارز صادراتی استفاده شود یعنی ما نیز محصولات خود را با سرعت بیشتری صادر کنیم الان  انبارهای ما مملو از سیب درختی و کیوی است اما روند صادرات بسیار کند است و چنان چه به اندازه مازاد محصول صادرات صورت نگیرد محصولات بر روی دست تولیدکنندگان خواهد ماند.

منبع:نسیم
کد خبر 36ff22bcb79443cbb2ca45b9cc1396b7

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =