صنایع غذایی> از آنجا که برای صادرات محصولات لبنی لازم است از نخستین مرحله تا پایان استانداردهای یورو رعایت شود، نیازمند آن هستیم که موازین فوق در کشور اجرایی شود.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران با اعلام این خبر گفت: بزرگ‌ترین مشکل برای صادرات محصولات لبنی به کشور روسیه آن است که استانداردهای یورو که توسط کشورهای اروپایی و روسیه در حال اعمال است، توسط ایرانی‌ها نیز رعایت شود.

علیرضا عزیزالهی افزود: استانداردهای بین‌المللی در محصولات غذایی سختگیرانه بوده، به‌گونه‌ای که کالایی که به کشور دیگری وارد می‌شود، باید از هر حیث سلامت بوده و از آلودگی‌های میکروبی و باکتریایی مصون باشد.

وی خاطرنشان کرد: در پاره‌ای موارد محصول تولیدشده لبنیات در کشور پس از آزمایش‌های نهایی، برخی آلودگی‌هایی را نشان می‌دهد که اگر چنین محصولی به کشور روسیه برود، به‌طور قطع بازار این کشور را برای همیشه از دست خواهیم داد.

عزیزالهی ادامه داد: لازم است قبل از آنکه محصولی به کشور روسیه صادر شود، استانداردهای بهداشتی و بین‌المللی بر محصولات ایرانی نیز حاکم شود و سازمان دامپزشکی کشور باید برای اجرای چنین مواردی پیش‌قدم شود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر دامداری‌های کشور از برخی بیماری‌ها و مشکلات بهداشتی در رنج هستند که لازم است در ابتدا نسبت به رفع آنها اقدام شود.

هنوز واحدهای پرورش دام کشور به پاکی کامل نرسیده‌اند

مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران ایران یادآور شد: هنوز به جایی نرسیده‌ایم که امکان ورود بیماری‌ها و ویروس‌های جدید به واحدهای پرورش دام کشور را مصون کنیم، زیرا ساختمان‌ها و ادوات موجود، استانداردهای لازم را ندارد.

عزیزالهی تأکید کرد: نمایندگان روسیه از کارخانه‌های صنایع لبنی بازدید کرده‌اند و تکنولوژی‌های موجود در آن را مطابق استانداردهای خود یافتند که اجازه صادرات محصولات لبنی را داده‌اند، اما مسئله آنجاست که مراحل پیشین تولید نیز باید مدنظر قرار گیرد.

وی اظهار داشت: کشوری که محصول خود را به کشورهای اروپایی صادر می‌کند باید از لحاظ بیماری‌های مختلف دامی همچون تب برفکی و سل پاک باشد و متأسفانه در پاره‌ای مناطق کشور گزارش چنین بیماری‌هایی در دامداری‌های ایران شده است.

عزیزالهی در پایان گفت: بهتر است ابتدا در شرایط موجود، واحدهای دامداری خود را استانداردسازی کنیم و سپس برای ورود محصولات به سایر کشورها اقدام کنیم تا صادرات موفقی رقم زده شود.

منبع:ایانا
کد خبر 388abe8af01945e3834c1e0be1b2b9c0

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =