صنایع غذایی> مسوولان انجمن صنایع غذایی مازندران از آنچه که ناهماهنگی میان دستگاه های ذیربط در ارتباط با خمیر مرغ نامیدند ، انتقاد کردند و خواستار پایان بخشیدن به بخشی نگری و جلوگیری از ضرر و زیان تولید کنندگان و مصرف کنندگان شدند.

دومین نشست امسال صبحانه کاری اعضای انجمن صنایع غذایی مازندران با مسوولان استاندارد، جهاد کشاورزی ، دانشگاه علوم پزشکی و دامپزشکی در باره فرآوده های گوشتی با موضوع خمیر مرغ روز سه شنبه در ساری برگزار شد.

اسماعیل خاتمی مقدم رییس انجمن صنایع غذایی مازندران با اشاره به اینکه موضوع خمیر مرغ در صنایع غذایی به یک بیماری مزمن تبدیل شده است، گفت : عافیت طلبی و بخشی نگری به موضوع مشکل را حل نمی کند.

وی با تاکید بر این نکته که باید تعیین و تکلیف شود چراکه هزینه عافیت طلبی و بخشی نگری را تولید کننده و مصرف کننده پرداخت می کنند ، افزود : دامپزشکی مصرف خمیر مرغ را مشکل نمی داند، موسسه استاندارد در فرایند تولید خمیر مرغ اشکال وارد می کند و دانشگاه علوم پزشکی نیز در تریبون ها رسمی با هدف ماموریت تضمین سلامت جامعه مصرف خمیر مرغ را ممنوع اعلام می کند.

رییس انجمن صنایع غذایی مازندران با بیان اینکه مرگ یک بار و شیون یک بار ، گفت : امروز اظهارات متفاوت یک مقوله علمی در کشور موجب شده است تا خمیر مرغ همانند مواد مخدر به صورت قاچاق تهیه و مصرف شود.

وی با بیان اینکه مهم ترین مشکلات موجود در صنایع غذایی مربوط به نبود هماهنگی بین دستگاه های مختلف مرتبط با صنایع تولیدی و صنعتی است، بیان داشت : خود تحریمی در داخل بیشترین صدمه را در مقایسه با تحریم های خارجی به صنایع غذایی زده است.

خاتمی مقدم نظام توزیع و بازار را از دیگر مشکلات اساسی در صنایع غذایی دانست و گفت : قیمت مواد غذایی از درب کارخانه تا رسیدن به مصرف کننده تا 70 درصد افزایش می یابد .

وی افزود : به ازای هر 10 درصد افزایش رسمی قیمت محصولات صنایع غذایی دو درصد به جیب تولید کننده می رود ، در حالی که تا هشت درصد به جیب واسطه ها و دلالان سر ریز می شود.

رییس انجمن صنایع غذایی مازندران گفت : حاشیه سود در بازار محصولات صنایع غذایی به دلیل نبود نظام مطلوب توزیع برای واسطه ها است و در این وضعیت مقوله نظارت و انجام درست ماموریت های دستگاه های مرتبط دولتی هم با مشکل مواجه است.

وی به موضوع خمیر مرغ در صنایع غذایی اشاره کرد و افزود : موسسه استاندارد، صنایع و معادن و تجارت ،دامپزشکی ، دانشگاه علوم پزشکی و جهاد کشاورزی هر یک ماموریت هایی دارند که باید نسبت به این مقوله توجه کنند.

او به وجود 31 واحد فرآوری گوشت در مازندران با 60کارخانه اشاره کرد و ادامه داد : ظرفیت سالانه تولید سوسیس و کالباس و کنسرو ماهی 65هزار تن است.

خاتمی مقدم به اشتغال یکهزار و 200 نفر در واحد های فرآورده های گوشتی مازندران اشاره کرد و گفت : در حال حاضر این واحدها فقط با حدود 45درصد ظرفیت فعال هستند.

شهرام شهره یکی از اعضای انجمن صنایع غذایی مازندران از گروه فرآورده های گوشتی نیز در این نشست گفت : اگر در استفاده و تهیه استاندارد خمیر مرغ درست مدیریت و نظارت نمی شود نباید صورت مساله را پاک کرد.

وی با بیان اینکه خمیر مرغ حرام و یا نجس نیست ، افزود : خمیر مرغ در تمام دنیا مصرف می شود اما اینکه چگونه باید تهیه ، مصرف و بر اساس استاندارد باشد باید مقوله نظارت و تدوین استاندارد ملی در هر بخش آن صورت گرفته و دنبال شود نه اینکه وزارت بهداشت بدون توجه به مسایل تولید کننده و مصرف کننده فقط ممنوعیت مصرف را رسانه ای کند .

او با بیان اینکه واحدهای صنایع گوشتی حاضر به پذیرش هر گونه نظارت بر مصرف خمیر مرغ و نحوه استفاده استاندارد از آن هستند ، ادامه داد :انجمن صنایع غذایی مازندران وضعیت بهداشتی واحدهای تولیدی را مطلوب تر کرده و واحدهایی را که نسبت به این مقوله بی توجه و یا با مشکلات مواجه هستند ،در راستای اهداف وزارت بهداشت و درمان حمایت و تقویت کرده است.

شهره با بیان اینکه انتظار از واحد های نظارتی پلیس بازی نیست ، بیان داشت: آزمایشگاه های مرجع با دستورالعمل های کارشناسی و استاندارد ملی برای حل موضوع کمک کنند.

وی با انتقاد از سازمان غذا و داروی کشور افزود : رییس این سازمان خواسته و ناخواسته کمر صنعت غذایی فرآورده های گوشتی را شکسته است.

او با بیان اینکه اختلاف سلیقه مسوولان دستگاه های دولتی ، صنایع غذایی گوشتی را با مشکل جدی مواجه کرده است، ادامه داد: استرس بین مصرف کنندگان و بلاتکلیفی برای تولید کنندگان همچنان وجود دارد.

این تولید کننده با اشاره به اینکه فعالیت زیر پله ای در تمامی واحد های تولیدی و صنعتی کشور وجود دارد ، گفت : این امر نیاز به نظارت بیشتر دارد ولی نباید بهانه ای برای پاک کردن صورت مساله باشد.

محمد آزاد بخت معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مازندران هم در این نشست گفت : ارتقاء و تضمین سلامت از ماموریت های اصلی وزارت بهداشت و درمان است و هر گاه تخلفی صورت گرفته که منجر به خدشه دار کردن تضمین سلامت باشد باید به مردم اطلاع داد.

وی با بیان اینکه رسانه ها ابزاری مهمی برای اتقاء سلامت و تضمین آن در جامعه هستند ، افزود : سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت نیز در حل مشکلات واحد های صنایع غذایی حامی و کمک کار است.

او با بیان اینکه هنوز در بسیاری از محصولات خام کشور استاندارد ملی تعریف شده نداریم، ادامه داد : یکی از راهکار های علمی برای حل مشکل خمیر مرغ تدوین استاندارد ملی است.

آزاد بخت با بیان اینکه تا زمانی که استاندارد ملی برای مصرف خمیر مرغ تدوین نشود ، با مشکل مواجه خواهیم بود و وعده ها و تعهدات مسوولان دولتی محقق نمی شود، گفت: دانشگاه علوم پزشکی هر گونه همکاری را در حمایت از واحد های صنایع غذایی دارد.

سید رضا حجازیان کارشناس مواد غذایی اداره کل استاندارد مازندران نیز با بیان اینکه مسوولان دولتی تضمین کننده امنیت روانی جامعه نیز هستند، گفت : هر گونه اظهارات در زمینه مواد غذایی باید کارشناسی و بر اساس استاندارد های ملی باشد.

وی با بیان اینکه هر پنج سال یک بار در مورد استاندارد هر یک از محصولات غذایی باز تعریف صورت می گیرد ، افزود : استاندارد ملی هیج آیین نامه ای در مورد عدم مصرف خمیر مرغ ندارد.

این کارشناس مواد غذایی با بیان اینکه آخرین آیین نامه استاندارد ملی در مورد خمیر مرغ مربوط به شش سال پیش است، اظهار داشت: هنوز استاندارد خصوصیات فیزیکی و شیمیایی فرآورده های گوشتی در استفاده از خیمر مرغ را نداریم.

وی با بیان اینکه همگرایی در کمیته های تدوین استاندارد ملی در کشور وجود ندارد ، افزود : در تمام دنیا بخش های خصوصی استاندارد های ملی را در حوزه های مختلف می نویسند و با تایید موسسه استاندارد ملی تدوین و اجرایی می شود که این مقوله در کشورمان وجود ندارد.

این کارشناس مواد غذایی اداره کل استاندارد مازندران تصریح کرد: اینکه مصرف خمیر مرغ را همانند یک بمب ،خطرناک بدانند، صحیح نیست و استاندارد ملی نیز چنین اظهاراتی را نداشته است.

شهرت مازندران به محصولات کشاورزی آن است اما اطلاعات بانک اطلاعاتی انجمن صنایع همگن غذایی و دارویی استان نشان می دهد که کمتر از 20 درصد مواد اولیه واحدهای صنایع غذایی در داخل استان تامین می شود و 80درصد دیگر وابستگی به خارج از استان دارد.

بر اساس اطلاعات بانک اطلاعاتی انجمن صنایع همگن غذایی و دارویی مازندران ،450 واحد صنایع غذایی در استان شناسایی شده است که 315واحد آن توسط سازمان صنعت و معدن و 135 واحد توسط جهاد کشاورزی مجوز فعالیت بهره برداری دارند.

از مجموعه 450 واحد صنایع غذایی شناسایی شده در مازندران حدود نیمی از این واحد ها برابر با 200واحد فعال هستند که البته تمامی آنان به طور میانگین کمتر از 50 درصد ظرفیت فعالیت دارند.

450 واحد شناسایی شده صنایع غذایی مازندران در 9 گروه لبنی، آرد، فرآورده های گوشتی ، روغن، بسته بندی، کنسرو غیر گوشتی ، فرآورده های آردی ، نوشیدنی و کشتارگاه طیور فعالیت دارند.

نیاز سالانه واحد های صنایع غذایی در گروه های مختلف در مازندران ، گندم 500هزار تن ، تخم مرغ 900تن ، گوشت قرمز 30 هزار تن ، ماهی کنسروی دو هزار تن ، نمک چهار هزار تن ، روغن 17هزار تن و شیر خشک چهار هزار تن است که از 50 تا 100 درصد مواد اولیه مورد نیاز واحد های صنایع غذایی خارج از استان تامین می شود.

عمده ترین فعالیت کشت و کار در مازندران برنج کاری است که در سطح 240 هزار هکتار اراضی شالیزاری صورت می گیرد و لی هنوز برنج به عنوان یک ماده غذایی راهبردی وارد چرخه صنایع نشده است.

سالانه بیش از 700 هزار تن شیر در کارخانه های لبنیاتی استان مازندران به عنوان مواد اولیه مصرف می شود که فقط 30 درصد آن در استان تامین می شود و بقیه با هزینه حمل چندین میلیاردی از دیگر استان های کشور وارد می شود.

مازندران 460 هزار هکتار اراضی زراعی و باغی دارد و رویکرد جدی در توسعه استان توجه به حوزه کشاورزی و گردشگری است.

ضریب کشت در مازندران 35/1 درصد و حدود دو برابر میانگین هفت دهم درصدی کشور است و همچنین سطح زیر کشت سالانه در این استان بیش از 670 هزار هکتار و دو برابر میانگین کشوری است.

ارزش افزوده تولیدات بخش کشاورزی مازندران 5/10 درصد یعنی حدود چهار و نیم برابر میانگین کشور است و رتبه استان هم در این زمینه در کشور اول است.

منبع:ایرنا
کد خبر 3a6dbb2ce4d242859405ad127f29ab57

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =