کشاورزی> قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: وزارت کشاورزی به دنبال بالا نگه داشتن قیمت‌هاست و حقوق مصرف‌کنندگان را رعایت نمی‌کند؛ به قانون انتزاع نقد دارم، شاید قانون را تغییر دادیم.


مجتبی خسروتاج قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور تجارت و معاون بازرگانی داخلی این وزارتخانه در خصوص مشکلات تنظیم بازار شب عید اظهار کرد: وزارت جهاد کشاورزی امسال مسئولیت تنظیم بازار شب عید را بر عهده داشت و توجیه آن ها در خصوص اینکه اصناف زیر نظر وزارت صنعت فعالیت می کردند و آن ها ابزار اجرایی برای تنظیم بازار نداشته اند به هیچ وجه پذیرفتنی نیست.

قائم مقام وزیر صنعت تصریح کرد: مگر وزارت صنعت مغازه داری می کند و یا مغازه ها زیر نظر آن ها اداره می شود که مسئولان وزارت جهاد کشاورزی چنین ادعایی می کنند؟

به قانون انتزاع نقد داریم

خسروتاج با انتقاد از قانون انتزاع بیان کرد: ما قطعا نقدهای زیادی به قانون انتزاع داریم، ولی ما کاری نمی توانیم انجام دهیم زیرا یک قانونی از قبل تصویب شده و ما مجبوریم آن را اجرا کنیم.

خسروتاج با بیان اینکه ادغام وزارت بازرگانی و صنعت هم با یکدیگر جای سوال دارد به نسیم گفت: یک روز در این کشور تصمیم گرفتند دو وزارتخانه در یکدیگر ادغام شود، بدون اینکه شرایط لازم برای این کار فراهم شود و نمی توانیم هر وقت قانونی تصویب شد برای اصلاح آن اقدام کنیم.

وی در خصوص اینکه دود ناهماهنگی به وجود آمده بین وزارتخانه های صنعت و کشاورزی به دود مردم می رود و مردم برای امسال برای اولین بار شب عید پرتقال 11 هزار تومانی و مرغ 9 هزار تومانی خریدند خاطرنشان کرد: ما چه کاری می توانستیم انجام دهیم، تنظیم بازار این اقلامی که نام بردید در حوزه اختیارات ما نبود.

نمایندگان مجلس در خصوص قانون انتزاع پاسخگو باشند

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه نمایندگان مجلس باید در خصوص قانونی که تصویب کرده اند پاسخ دهند، یادآور شد: نمایندگان مجلس باید بگویند در خصوص انتزاع، چرا جوانب را در نظر نگرفتند و مشکلات امروز در حوزه تنظیم بازار را پیش بینی نکردند.

خسروتاج با اشاره به عملکرد ستاد تنظیم بازار تصریح کرد: ستاد تنظیم بازار از زمان اجرای قانون هدفمندی یارانه ها و قبل از آن در زمینه تنظیم بازار کالاهای اساسی و کشاورزی فعالیت می کرده است و البته بعضی اوقات در بخش های دیگر مانند لوازم التحریر، مصالح ساختمانی، در بخش سیمان، فولاد و مواد پتروشیمی هم اعمال نظر می کرد.

وی افزود: با این حال بعد از انقلاب سهم تنظیم بازار محصولات کشاورزی مانند برنج، شکر، مرغ، روغن و تخم مرغ در این ستاد بسیار بالاتر از دیگر اقلام بوده است، زیرا این کالاها جز سبد کالاهای اساسی مورد نیاز مردم بوده است و همواره دولت ها روی این اقلام حساسیت داشتند تا به موقع تامین شوند و افزایش قیمت زیادی نداشته باشند.

معاون بازرگانی داخلی وزیر صنعت گفت: بعد از اعلام قانون انتزاع همه این وظایف به وزارت جهاد کشاورزی سپرده شده است، بنابراین ما جز تبعیت از قانون انتزاع کاری نمی توانیم انجام دهیم.

وزارت جهاد کشاورزی به دنبال بالا نگه داشتن قیمت هاست

خسروتاج با بیان این مطلب که افزایش قیمت جز طبع وزارتخانه های تولیدی است بیان کرد: نگاه اساسی وزارتخانه هایی مانند وزارت جهاد کشاورزی به تولید است، بنابراین وزارت جهاد کشاورزی به دنبال بالا بودن قیمت اقلام کشاورزی هستند تا کشاورزان سود کنند و قشر روستایی جامعه حمایت شود، در روستاها بمانند و به کشاورزی مشغول شوند .

وی ادامه داد: من هم اگر در وزارت جهاد کشاورزی بودم همین سیاست را در پیش می گرفتم.

قائم مقام وزیر صنعت با اشاره به حمایت وزارت بازرگانی سابق از حقوق مصرف کنندگان تصریح کرد: نگاه وزارت بازرگانی این بود که حقو ق مصرف کنندگان تضعیف نشود و زمانی که وزارت صنعت و بازرگانی از یکدیگر جدا بودند این دو وزارتخانه در تعاملاتی که با یکدیگر داشتند به این مسئله توجه را داشتند.

حقوق مصرف کنندگان در وزارت جهاد در نظر گرفته نمی شود

خسروتاج گفت: در حال حاضر نگرانی ما این است که وزارت جهاد کشاورزی دغدغه تولید دارد و حقوق نیاز مصرف کننده در این وزارتخانه کمرنگ است و آن ها به حقوق مردم و نیاز مصرف کنندگان توجه کمتری دارند.

وی بیان کرد: نقدهایی که در این زمینه انجام می شود درست است زیرا نگاه وزارت جهاد کشاورزی به سمت تولید است.

معاون بازرگانی داخلی وزیر صنعت در پاسخ به این سوال که آیا برنامه ای در دولت برای ایجاد تغییر در قانون انتزاع و یا جدا کردن دو وزارتخانه صنعت و بازرگانی دارید یا خیر به نسیم عنوان کرد: ما نمی توانیم تمام وقت خود را به این موارد اختصاص دهیم و نمی توانیم همواره قانون های مختلف را اصلاح کنیم، زیرا ممکن است در برهه فعلی تغییر قانون کمی زود باشد و نمایندگان مجلس تمایل داشته باشند که این قانون مدتی اجرا شود تا نتیجه آن  را ببینند.

وزارت جهاد کشاورزی در تنظیم بازار شب عید موفق نبود

وی ادامه داد: در حال حاضر تجربه اجرای این قانون تجربه موفقی نبوده است، به خصوص در شب عید شاهد بودیم که وزارت جهاد کشاورزی در تنظیم بازار موفق نبود، ولی بسیاری از قانون ها وجود دارد که قانون گذاران اعلام می کنند که یک سال یا دو سال زمان می خواهند تا نتیجه آن به خوبی در جامعه مشخص شده و بعد از آن اصلاحات انجام شود.

قائم مقام وزیر صنعت خاطرنشان کرد: به عنوان کسی که سال های زیادی در حوزه بازرگانی فعالیت کرده ام، با اجرای قانون انتزاع در زنجیره کالا وقتی به عنوان مثل در حوزه تنظیم بازار ورود می کنیم یک بخشی از کار در یک وزارتخانه تعریف می شود و بخش دیگر در یک وزارتخانه دیگر تعریف می شود و هماهنگی آن در عمل کار را سخت می کند و گرفتاری تنظیم بازاری زیادی را ایجاد می کند.

شاید قانون انتزاع تغییر کند

خسروتاج در پایان گفت: مشکلات و معضلات تنظیم بازار شب عید به کمیسیون های مربوطه در دولت ارجاع و اگر تشخیص داده شود که تنظیم بازار مانند شب عید در ایام دیگر سال هم با مشکلاتی رو به رو شده است، قطعا طرحی به مجلس برده خواهد شد تا این مشکلات حل شود.

منبع: نسیم آنلاین
کد خبر 3acb826512a84c8d85d1a23913876ff1

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =