کشاورزی> بعد از اجرای خلاف عرف تنطیم بازار شب عید ۹۴ و افزایش قیمت یک‌باره برخی از مواد غذایی در در ایام پایانی سال گذشته، قائم‌مقام وزیر صنعت امروز لب به سخن گشود و با انتقادات تند از نحوه تنظیم بازار، وزارت جهاد کشاورزی را به چالش کشید.


به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، قانون انتزاع یا تمرکز وظایف بخش کشاورزی بعد از چالش‌های فراوان در سال 93 اجرا شد و وظایف مربوط به کشاورزی و صنایع غذایی و حتی بخش بازرگانی را به وزارت جهاد کشاورزی بازگرداند. اما بعد از یک سال اجرا، این موضوع دوباره به محل اختلاف دو وزارتخانه کشاورزی و صنعت تبدیل شده، به‌طوری که با علنی شدن این اختلافات، مسئولین دولتی در رسانه‌ها نیز به این اختلافات می‌پردازند.
در این قانون، علاوه بر انتقال شرکت مادرتخصصی بازرگانی دولتی و شرکت پشتیبانی امور دام، مسئولیت تنظیم بازار محصولات کشاورزی و حتی صنایع غذایی نیز به وزارت جهاد کشاورزی بازگشت. اما دو وزارتخانه از این قانون تفاسیر مختلفی دارند، وزارت جهاد کشاورزی این قانون را در راستایی حمایت از حقوق تولید کنندگان کنار مصرف کنندگان و حق بلامنازعی عنوان می‌کند که در سال‌های گذشته از این وزارتخانه سلب شده بود؛ اما وزارت صنعت این قانون را با اشاره به غیرتخصصی بودن وزارت جهاد کشاورزی در تنظیم بازار و عدم دسترسی به اصناف، آن را قانونی غلط و غیرمنطقی می‌داند.

وزارت صنعت: قانون انتزاع برگردد

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، زمینه بروز دوباره این اختلافات، واکنش امروز قائم‌مقام وزیر صنعت به تنظیم بازار میوه و مرغ مورد نیاز مردم در روزهای پایانی سال است. بعد از اجرای خلاف عرف تنطیم بازار شب عید 93 با اتکای صرف بر تولیدات داخل و حمایت از تولید کننده به‌قیمت افزایش قیمت‌ها در بازار مصرف، خسروتاج لب به سخن گشود وبا انتقادات تند از نحوه تنظیم بازار مواد غذایی وزارت جهاد کشاوورزی را به چالش کشید.
در موضع انتقادی جدید وزارت صنعت که حتی مجلس را نیز زیر تیغ برده و خواهان پاسخگویی نمایندگان مجلس در خصوص قانون انتزاع و وضعیت اجرای تنظیم بازار توسط وزارت جهاد کشاورزی است، خسروتاج علاوه بر موفق نخواندن بخش کشاورزی در تنظیم بازار و یک‌جانبه دانستن این وزارتخانه در حمایت از حقوق تولید کنندگان در مقابله با مصرف کنندگان، خبر از پیگیری وزارتخانه متبوع خود در سال جاری برای بازگرداندن این وظایف به وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌دهد.

واکنش وزارت جهاد کشاورزی به انتقاد وزارت صنعت

بر اساس پیگیری‌های خبرنگار تسنیم، وزارت جهاد کشاورزی در خصوص این اظهارات بی‌پرده وزارت صنعت هنوز موضع سکوت و تصمیم گیری را اتخاذ کرده است.
یکی از مدیران کل وزارت جهاد کشاورزی که نخواست نامش فاش شود در این ارتباط به ما گفت: مطرح کردن اختلافات دو وزارتخانه دولتی در رسانه‌ها عمل پسندیده‌ای نیست، و تا اطلاع ثانوی این وزارت‌خانه قصد پاسخگویی به این ادعاها را ندارد.
این مقام مسئول افزود: تنها ذکر این نکته ضروری است که به‌خلاف ادعا‌های موجود در خصوص کمبود پرتقال شب عید، بنا بر اعتراف اتحادیه بارفروشان میوه و تره‌بار، در حال حاضر بخش زیادی از پرتقال‌های ذخیره شده اصناف، باقی مانده و به فروش نمی‌رود.
گفتنی است گه خبرگزاری تسنیم برای پاسخ رسمی وزارت جهاد کشاورزی به این امر، در ساعات آتی این موضع را پیگیری می‌کند.
کد خبر fe3a8272a7ab4020a4d042eee9e9057f

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • اکبرشریغی ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۰
    0 0
    این مطالب رااینجانب پیش بینی میکردم ودر جلسه تشکیل شده در وزارت کشاورزی ودرحضور همه مدیران ارشد واقای رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس عنوان نمودم که منجر به بازنشستگیم توسط وزارت جهاد شد درصورتیکه کارمند وزارت صنعت بودم ونبایستی وزارت جهاد ابلاغ میزد اقایان منیتشان مهم است نه حل اساسی مشکل مردم