کشاورزی> یک مقام مسئول در وزارت جهادکشاورزی با بیان اینکه در ایران سالانه ۲۰۰ کیلوگرم میوه به ازای هر فرد تولید می‌شود، اقدامات جدید این وزارت‌خانه در جلوگیری از واردات غیرمجاز میوه را تشریح کرد.

ابوالقاسم حسن‌پور میزان تولید محصولات باغی در کشور را حدود ۱۶ میلیون تن عنوان کرد و اظهارداشت: در ایران سالانه حدود ۲۰۰ کیلوگرم میوه به ازای هر فرد تولید می‌شود و این عدد در جهان نزدیک به ۸۰ کیلوگرم است.

وی با بیان اینکه ۲.۵ برابر متوسط جهانی در کشور میوه تولید می‌شود، گفت: بنابراین اصلا لزومی ندارد به فکر واردات باشیم، البته چون امکان تولید برخی محصولات از جمله نارگیل، آناناس و موز در کشور وجود ندارد، وزارت جهادکشاورزی اجازه واردات محدود این نوع میوه‌ها را می‌دهد که این واردات هم باید تحت نظارت سازمان حفظ نباتات انجام شود.

مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهادکشاورزی اضافه کرد: ما به شدت تلاش می‌کنیم مانع واردات غیرمجاز میوه به کشور شویم، چون ممکن است همراه این محصولات غیرمجاز، آفاتی وارد کشور شود و سبب نابودی باغات میوه شود، ضمن اینکه احتمال دارد باقی مانده سموم در این محصولات به شدت بالا باشد و جامعه مصرف کننده را بیمار کند.

حسن‌پور با اشاره به اینکه واردات میوه باعث هدرروی ارز کشور می‌شود، در پاسخ به این پرسش که آیا حقیقت دارد زور وزارت جهادکشاورزی به واردکنندگان نمی‌رسد؟ افزود: بنده نمی‌توانم در این باره اظهارنظر کنم اما وزارت جهادکشاورزی براساس وظیفه‌ای که دارد، به محض مشاهده چنین تخلفی، آن را به مسئولان زیربط اعلام می‌کند، ضمن اینکه امسال هم چندین مورد را در مرزهای غربی و جنوبی کشور مشاهده و تخلفات را به مسئولان مربوطه اعلام کردیم.  

وی اضافه کرد: همکاران ما در مرزهای غربی دستور توقف برخی از این محموله‌ها را صادر کردند و با آنها برخورد شد.

این مقام مسئول در وزارت جهادکشاورزی، تازه‌ترین اقدامات این وزارتخانه در برخورد با واردات غیرمجاز را مورد اشاره قرار داد و گفت: اقدام جدید ما، نامه‌ای است که به گمرکات کشور فرستاده‌ایم، ضمن اینکه نامه‌هایی هم توسط وزیر جهادکشاورزی به وزیر کشور و استانداران استان‌های مرزی نوشته و ارسال شده است تا دستگاه‌های متولی کنترل جنس قاچاق، بیشتر به ماجرای واردات غیرمجاز میوه ورود کنند و مانع این امر شوند.

حسن‌پور افزود: علاوه بر این، ما با مسئولان انتظامی و ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز وارد مکاتبه شده‌ایم و جلسات متعددی در این زمینه با آنان برگزار کرده‌ایم.

وی، این اقدامات را در جلوگیری از واردات غیرمچاز میوه، موثر دانست و تصریح کرد: ما درجریان هستیم که چندین کامیون حامل میوه برگشت خورده و اجازه ورود آنها به داخل کشور داده نشده است.


منبع:مهر
کد خبر 3ee278b1b3f24f3098fcf54cf2346418

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =