مواد غذایی> رییس سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه با رفع نقایص جزئی مورد نظر کنفدراسیون دامپزشکی روسیه، به‌زودی مرغ گوشتی و فرآورده‌های لبنی ایران به این کشور صادر می‌شود، گفت: به‌خلاف اظهارات مطرح‌شده، روند صادرات به روسیه متوقف نشده است.


مهدی خلج  گفت: سالانه واحدهای متعددی از مراکز شیلاتی به‌ویژه میگو، کد EC ازسازمان دامپزشکی برای صادرات گرفته و در سایت اتحادیه اروپا اطلاعات خود را ثبت می‎کنند.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور ادامه داد: سازمان دامپزشکی به‌عنوان مرجع دارای صلاحیت در مجامع بین المللی، تولید مراکز دامی را مورد بررسی قرار می‌دهد و در صورتی که مجموعه‌ای منطبق با ضوابط تولیدی باشد کد ec  تولیدکنندگان را اعطا و در هر 6 ماه تمدید می‌کند.
وی با بیان اینکه فعالیت‌های شیلاتی به‌ویژه میگوی کشور از مزیت صادراتی  مناسبی برخوردارند، خاطرنشان کرد: بازرسان و ممیزان اتحادیه اروپا به‌طور مرتب و به‌صورت سرزده به ایران سفر و فعالیت‌های سازمان دامپزشکی را راستی آزمایی می‌کنند.

فرایند صادرات مرغ و میگوی ایران به روسیه متوقف نشده است

خلج اظهار داشت: کشور‌های روسیه، بلاروس، ارمنستان و قزاقستان تنها اقدام به واردات آن دسته از کالاهایی می‌کنند که  فدراسیون دامپزشکی روسیه آنها را ضمانت کند، به همین منظور هماهنگی‌های لازم برای مطابقت با این استانداردها و انجام مقدمات صادرات به این کشور، در حال انجام است.

وی تصریح کرد: برای امکان صادرات محصولات دامی خود به این کشور، مقامات دامپزشکی کشور سه بار با مقامات روسی جلسه داشته‌اند تا در نهایت با آمدن اکیپ کارشناسی روسی به تهران و بررسی شرایط تولید با صادرات شیلات ایران به روسیه موافقت شد.

این مقام مسئول یادآور شد: در این ارتباط نام شرکت مورد تأیید سازمان دامپزشکی ایران، روی سایت فدراسیون دامپزشکی روسیه قرار گرفت تا دیگر منعی در ارتباط با صادرات این دسته از محصولات نداشته باشیم.
خلج با بیان "صنایع لبنی ما تا به امروز صادراتی به روسیه نداشته‌اند" خاطرنشان کرد: مسئولان این کشور برای امکان واردات محصولات یادشده از ایران، از مجتمع‌های شیر و سازمان دامپزشکی ایران بازدید کرده‌اند اما صنایع ما هنوز موفق به رعایت کامل استاندارد‌های آنها نیستند.
وی با بیان اینکه دامپزشکی روسیه ایرادات جزئی ساختاری به صنایع لبنی گرفته است، خاطرنشان کرد: صنایع لبنی مورد نظر، در حال رفع نقایص خود هستند تا با تأیید سازمان دامپزشکی ایران و اظهار نظر نهایی روس‌ها  محصولات خود را به این کشور صادر کنند.

 مرغ ایران با رفع نقایص کشتارگاه‌ها به روسیه صادر می‌شود

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: این کشور شرایط صادرات گوشت مرغ  ایران را نیز با این شرط پذیرفته است که  کشتارگاه‌های معرفی شده نقایص جزئی مورد نظر آنها را رفع کنند. در صورت رفع نقص‌های موجود مرغ گوشتی ایران نیز به روسیه صادر می‌شود.

خلج با بیان اینکه میگوی تولیدی کشور با تأیید سازمان دامپزشکی هیچ منعی برای صادرات ندارد، تأکید کرد: بعد از رفع و رجوع موانع صادراتی دو محصول مرغ و فرآورده‌های لبنی، موضوع صادرات تخم‌مرغ نیز به این کشور پیگیری می‌شود و با توجه به شرایط تولید این محصول در کشور، به نظر نمی‌رسد که مشکلی در این خصوص صادرات وجود داشته باشد.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور تأکید کرد: برای صادرات تخم‌مرغ به روسیه تولید کنندگانی که شرایط بسته بندی و قدرت صادرات دارند می‌توانند درخواست خود را به سازمان دامپزشکی ارجاع دهند، اما تا به امروز هیچ تولید کننده‌ای برای صادرات این محصول به سازمان مراجعه نکرده است.

صدور 31هزار مجوز صادرات کالای دامی در سال قبل

خلج اظهار داشت: در سال 93 با توجه به تولید دوبرابری میگوی پرورشی کشور، بالغ بر 13هزار تن از این محصول به کشورهای مختلف صادر شد.
این مقام مسئول در پایان گفت: در سال گذشته 70 کالای دام نظیر مرغ، تخم‌مرغ، تخم‌مرغ نطفه‌دار، انواع نهاده‌های دامی و ... در قالب 31هزار مجوز دامپزشکی به کشورهای مختلف صادر شد.

گفتنی است که در روز‌های گذشته اخباری به نقل از مقامات روسی، در خصوص توقف صادرات مرغ و فرآورده‌های لبنی ایران به این کشور به‌دلیل عدم‌تطابق با استاندارد‌ روسها مطرح شده بود.

منبع:تسنیم
کد خبر 41feb3d8e5724a92a87912f0a422f15a

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =