مواد غذایی> مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان با تشریح آخرین وضعیت تخلیه و بارگیری کالای اساسی در بندر امام(ره) گفت: ۷۰۰هزار تن کالای اساسی آماده خروج از بندر است.

عادل دریس اظهار کرد: کل عملیات تخلیه و بارگیری تا روز 16 خرداد در مجتمع بندری امام خمینی(ره) و صنایع همجوار، 9 میلیون و 66 هزار تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 12 درصد رشد را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: از این میزان تخلیه و بارگیری شده، در زمان حاضر 3 میلیون و 445 هزار تن کالای اساسی در بندر امام است، از این میزان 2 میلیون و 720 هزار تن کالای اساسی از بندر خارج و وارد کشور شده است.

وی با بیان این‌که موجودی کالای اساسی بندر 3 میلیون و 565 هزار تن در بندر امام است، ابراز کرد:‌ بر این اساس گندم ‌122 هزار تن، ذرت یک‌میلیون و 680 هزار تن، جو 310 هزار تن، دانه‌های روغنی 550 هزار تن، کنجاله 634 هزار تن، شکر 105 هزار تن، برنج 7 هزار تن و روغن خوراکی 156 هزار تن است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان با یادآوری این‌که به‌طور متوسط عمده کالای اساسی و نهاده‌های دامی از طریق بندر امام وارد کشور می‌شود، گفت: به‌طور متوسط همواره 2.2 تا 2.5 میلیون تن کالای اساسی در بندر داشته‌ایم و برای مازاد بر آن که الآن موجود است باید برای ورود به کشور سریع‌تر تشریفات گمرکی انجام شود.

دریس با اشاره به برگزاری جلسه دیروز  با مدیران استانی مرتبط از قبیل پایانه‌ها، گمرک، پشتیبانی امور دام و بازرگانی برای پیگیری مصوبات تسریع در روند خروج کالای اساسی از بندر، اضافه کرد:‌ برای بیش از 700 هزار تن کالا تمام فرآیندهای گمرکی انجام شده و آماده بارگیری برای ورود به کشور است. با فرآیندی که در حمل‌ونقل جاده‌ای داشته‌اند کارهایی در حال انجام برای تسریع امور هستند. از ما خواسته‌اند بازه معطلی کامیون‌ها در بندر را به حداقل برسانیم.

وی ادامه داد: بخشی از این مشکل به ما و گمرک مربوط است، در این راستا تمهیداتی دیده شد؛ از جمله این‌که تمام  باسکول‌ها و انبارها به گمرک و بندر لینک شوند تا کامیون‌ها معطل نشوند. از سوی دیگر نیروهای کشیک دیتا بیشتر شود تا فرآیند خروج سهل‌تر شود.

وی اظهار کرد:‌ پایانه‌ها هم تعداد کامیون‌ها را افزایش داد،‌ هفته گذشته 1200 تا 1500 دستگاه کامیون در روز داشتیم که طی دو روز اخیر به 1600 کامیون افزایش یافته است. درخواست کرده‌ایم تعداد کامیون‌ها را به بالای   2000 دستگاه افزایش دهند تا به این ترتیب فرآیند خروج کالا از فرآیند تخلیه پیشی بگیرد، در این صورت در بندر مازاد بار خواهیم داشت.

وی بیان کرد: قرار شد سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای برای کامیون‌ها فراخوان عمومی دهد و آنها را به بندر امام برای حمل کالای اساسی به داخل کشور سوق دهد، همچنین جلسه‌ای با راه‌آهن داشتیم که اعلام کردیم ظرفیت خوبی برای حمل ریلی بالای 250 واگن (بارگیری در روز) داریم.

مقام مسئول سازمان بنادر و دریانوردی گفت: الآن زیر 100 واگن برای کالای اساسی بارگیری می‌شود. در همین جلسه  از مدیران پشتیبانی امور دام خواسته شد از صاحبان کالا بخواهند با بخش ریلی وارد قرارداد شوند.

منبع:تسنیم
کد خبر 444db39d17614ffc953dbd95fe05e925

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =