کشاورزی> با وجود ارتقاء روابط ایران و روسیه در حوزه کشاورزی، زعفران در تبادلات تجاری دو کشور از قلم افتاده است و جز با ورود مدیران و برنامه‌سازان دولتی، راه صادرات زعفران به روسیه محقق نمی‌شود.

نایب‌رئیس شورای ملی زعفران با اعلام این خبر گفت: هرچند روابط ایران و روسیه در حوزه تجاری با محوریت بخش کشاورزی افزایش چشم‌گیری یافته است، اما زعفران در تبادلات تجاری ایران و روسیه از قلم افتاده است.

غلامرضا میری افزود: در حالی که فاصله مسافتی ایران و روسیه کوتاه است و این کشور به لحاظ موقعیت اقتصادی، توانایی تأمین چنین ادویه باارزش و گران‌قیمتی را دارد، اما به دلایل زیادی که مهم‌ترین آنها ناشناخته ماندن زعفران برای روس‌ها است، هنوز طلای سرخ ایرانی وارد بازارهای ایرانی نشده است.

وی خاطرنشان کرد: به‌علت عدم فرهنگ‌سازی و ناشناس ماندن زعفران و با وجود شرکت بخش خصوصی در نمایشگاه‌های صنایع غذایی در کشور روسیه، به‌ویژه شهر سن‌پطرزبورگ، نتیجه رضایت‌بخشی برای توسعه تبادلات تجاری دو کشور به‌وجود نیامد که به‌نظر می‌رسد جز با ورود مدیران دولتی، رفع نخواهد شد.

میری ادامه داد: کشورهای آسیای میانه و جنوب شرقی اروپا نظیر قزاقستان، ازبکستان، قرقیزستان و سایر کشورهای هم‌رتبه به‌علت پایین بودن قدرت اقتصادی، توانایی تأمین زعفران ندارند، اما روسیه به‌عنوان یکی از کشورهای مقتدر اقتصادی منطقه می‌تواند بازار مناسبی برای زعفران ایران باشد که به‌نظر می‌رسد در تبادلات تجاری دو کشور از قلم افتاده و باید در صدر توجه مدیران و برنامه‌سازان قرار گیرد.

افزایش صادرات زعفران در صورت انعقاد تفاهم هسته‌ای

نایب‌رئیس شورای ملی زعفران تصریح کرد: در شرایط حاضر به‌علت محدودیت‌های تبادلات ارزی و مالی نظیر گشایش LC و بلوک شدن منابع مالی صادرکنندگان مشکلات زیادی برای توسعه تجاری وجود دارد که به‌نظر می‌رسد در صورت انعقاد تفاهم‌نامه هسته‌ای، به بسیاری از این محدودیت‌ها پایان داده شود.

وی یادآور شد: اکنون صادرات به کشورها به‌علت تحریم‌های تحمیل‌شده عملاً فعالیتی ریسک‌پذیر با خوابیدگی بلندمدت سرمایه مبدل شده که احتمال عدم بازگشت آن و بلوکه شدن پول صادرکنندگان وجود دارد، اما به‌نظر می‌رسد با انعقاد تفاهم‌نامه و بهبود روابط تجاری، تسهیل فعالیت صادرکنندگان نیز فراهم شود.

افزایش بی‌سر و صدای قیمت زعفران

میری از افزایش هفت درصدی قیمت زعفران طی 20 روز گذشته خبر داد و تأکید کرد: به‌علت کاهش عرضه توسط کشاورزان، عملاً روند صعودی قیمت زعفران کلید خورده است.

وی اظهار داشت: تعطیلات نوروز باعث شد خریداران زعفران محصولات خود را در بازارهای هدف توزیع کنند و حجم موجودی بازار افت پیدا کند و کاهش عرضه عملاً به افزایش قیمت منجر شود.

میری همچنین گفت: در زمان حاضر قیمت هر کیلوگرم زعفران دسته بین چهار میلیون و 250 هزار تا چهار میلیون و 300 هزار تومان، پوشال بین پنج میلیون و 100 هزار تا پنج میلیون و 300 هزار تومان، سرگل بین پنج میلیون و 100 هزار تا پنج میلیون و 350 هزار تومان و نگین بین پنج میلیون و 800 هزار تا شش میلیون و 100 هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

وی در ادامه افزود: کشورهای عضو اتحادیه اروپا از زعفران سرگل، چین از زعفران نگین، اسپانیا و امارات متحده عربی از پوشال استفاده می‌کنند.

بودجه طرح جامع زعفران تصویب نشد

مدیرعامل اتحادیه فروشندگان زعفران خاطرنشان کرد: هرچند شورای عالی زعفران که متشکل از 9 تشکل فعال در حوزه زعفران است، طی سال‌های گذشته طرح جامع زعفران را تدوین کرد، اما طی سال‌های اخیر با بودجه آن موافقت نشده است.

میری ادامه داد: 300 میلیارد تومان بودجه پیشنهادی برای کل بخش کشاورزی به‌شمار می‌رفت که 18 تا 20 درصد آن می‌توانست در حوزه زعفران اختصاص پیدا کند که به‌علت شرایط درآمدی دولت، طی سال‌های اخیر و همچنین قدرت چانه‌زنی وزارتخانه با نمایندگان مجلس تاکنون بودجه دریافت نکرده است.

منبع:ایانا
کد خبر 46ab7418184d48b3b185aecac078fb63

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =