مواد غذایی> مدیرعامل اتحادیه تکثیر، پرورش و صادرات آبزیان با بیان اینکه مسوولان دولتی باید پاسخگوی ورود تیلاپیا به رود شادگان باشند،گفت: احتمال انقراض گونه‌های بومی آبزیان وجود دارد.

اظهارات اخیر رئیس سازمان شیلات ایران درباره ورود ماهی تیلاپیا به رود شادگان نگرانی‌های گسترده‌ای را در میان کارشناسان بوجود آورده است.

حسن صالحی اخیرا اعلام کرده است: ماهی تیلاپیا در دمای ۱۰ درجه می‌میرد و ما نگرانی زیادی برای رها شدن این گونه در مناطق شمالی کشور نداریم اما در استان خوزستان از طریق منطقه اروند بدون نظارت ما ماهی تیلاپیا به کشور وارد شده و باعث ورود این ماهی به رود شادگان شده است.

به گفته وی احتمال ورود این ماهی به کرخه و کارون و حتی استان مرکزی کشور وجود دارد که این امر باعث به خطر افتادن سایر گونه‌های آبزیان می‌شود.

در همین زمینه برخی کارشناسان اعتقاد دارند  با توجه به اینکه رشد این ماهی سریع بوده و از هرچیزی نیز تغذیه می‌کند، پرورش آن در آب‌های داخلی و یا نفوذ آن به آب های آزاد موجب از بین رفتن آبزیان دیگر و تغییرات اکوسیستمی خواهد شد بنابراین گونه‌های بومی کشور در خطر انقراض قرار می‌گیرند.  

مدیرعامل اتحادیه تکثیر، پرورش و صادرات آبزیان ایران در این راستا گفت: اگر مساله‌ ورود تیلاپیا به رود شادگان صحت داشته باشد باید به مسئولان گفت این نتیجه حمایت‌ها و تبلیغات بی دریغ و گسترده شیلات و دامپزشکی در مورد ماهی تیلاپیا است.

وی با بیان اینکه این اتفاق نتیجه اولیه حمایت از واردات و تولید تیلاپیا در کشور است، افزود: باید منتظر نتایج بعدی آن نیز باشیم و قطعا این ماهی اکوسیستم ما را دچار مشکل خواهد کرد.

مدیرعامل اتحادیه تکثیر، پرورش و صادرات آبزیان در پاسخ به این پرسش که با وجود چنین خطرات بزرگی، چگونه سازمان حفاظت محیطزیست اجازه پرورش تیلاپیا در کشور را صادر کرده است؟ گفت: سازمان محیط زیست به تعداد محدود، ۱۰ مزرعه،  آن هم در مناطق مرکزی کشور این اجازه را داده که البته همین امر نیز از دیدگاه ما نادرست است اما فشار بی اندازه برخی سازمان‌های دولتی سبب شده تا کار به اینجا برسد.

وی با بیان اینکه این مساله نشان دهنده آن است که سازمان‌های مربوطه قادر به کنترل تیلاپیا نیستند و احتمال در خطر افتادن و از بین رفتن  گونه‌های بومی ما وجود دارد، تصریح کرد: الان باید موسسه تحقیقات شیلات، سازمان دامپزشکی و شیلات در برابر این مساله پاسخگو باشند که چرا به جای حمایت از گونه‌های کم خطری که در کشور بر روی آنها کار شده و می‌شود،  رو به گونه پرخطری آورده اند تا واردات خود را توجیه کنند.

مدیرعامل اتحادیه تکثیر، پرورش و صادرات آبزیان به این پرسش که آیا ابزاری برای مقابله با تیلاپیای رها شده در رود شادگان وجود دارد؟ پاسخ داد: اگر تعداد آن‌ها محدود باشد، احتمال آن وجود دارد که خود اکوسیستم اقدام به حذف این ماهی‌ها کند اما اگر روند ادامه پیدا کند نمی‌شود گفت ابزاری وجود دارد.

قاسمی اضافه کرد: برای ما این سوال پیش آمده که مگر می‌شود ماهی را به صورت قاچاق وارد کشور کرد؟

وی واکنش اتحادیه‌های متولی تولید در برابر این ماجرا را مورد اشاره قرار داد و گفت: ما در این زمینه قبلا بارها و بارها هشدارهای لازم را داده‌ایم متاسفانه ابزارهای اجرایی، نظارتی و کنترلی دست دولت است و خود دولتی‌ها حامی واردات تیلاپیا هستند؛ در غیر این صورت به راحتی می‌توانستند مانع آن شوند.

نکته جالب توجه آن است که بسیاری از کارشناسان تیلاپیا را فاقد هرگونه ارزش غذایی تلقی می‌کنند و معتقدند این ماهی از نظر کیفیت قابل مقایسه با تولیدات داخل از جمله قزل‌آلا نیست.

قاسمی در همین زمینه تیلاپیا را یکی از بی خاصیت‌ترین ماهی ها عنوان کرد و به مهر گفت: این ماهی که کیفیت چندانی هم ندارد با تبلیغات چنین جایگاهی پیدا کرده ضمن اینکه آماده به مصرف در اختیار خانوار قرار می‌گیرد و همین موضوع نیز به محبوبیت آن دامن زده است. ‌

وی با بیان اینکه بی نظارتی‌های دستگاه‌های مسئول سبب شده است تیلاپیا با قیمت بالا در کشور به فروش برسد، گفت: این ماهی کیفیت غذایی بالایی ندارد که ارزش زیادی داشته باشد.

مدیرعامل اتحادیه تکثیر، پرورش و صادرات آبزیان ایران تصریح کرد: در دنیا تیلاپیا را ماهی فقرا می‌نامند در حالی‌که در ایران این ماهی به عنوان یک کالای لوکس به مردم عرضه می‌شود.

قاسمی با بیان اینکه قیمت جهانی ماهی تیلاپیا بسیار ارزان است، افزود: هزینه تولید این ماهی کم و حجم تولید آن بسیار زیاد است که همین مساله باعث شده نرخ جهانی آن بالا نباشد.

وی حجم گسترده واردات این ماهی طی سال گذشته به کشور را مورد اشاره قرار داد و گفت: درحال حاضر بخشی از واردات سال قبل در سردخانه‌ها قرار دارد ضمن اینکه سال ۹۴ بیش از ۶۰ میلیون دلار تیلاپیا وارد کشور شد.

قاسمی ادامه داد: بنابراین ما به اندازه نصف میگویی که سال قبل صادر کردیم، فقط واردات تیلاپیا انجام دادیم.

منبع:مهر
کد خبر 4721ac8699714a6db76cc7942bc8ebdf

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۳۰
    0 0
    تیلاپیا دومین ماهی پرورشی جهان بعد از کپور ماهیان است و در 140 کشور داره پرورش داده میشه در ضمن اگر نگران خروج ارز از کشور هستید لازمه پرورش این ماهی در ایران کسترش پیدا کند تا هم اشتغال زایی بشود هم به اقتصاد مقاومتی کمک کرده باشد