مواد غذایی> معاون وزیرجهاد کشاورزی از کمک ۳۳۰ هزار دلاری فائو در طرح پرورش قزل آلای ایران خبر داد و گفت: امسال حدود ۲ تن خاویار تولید و بیش از یک تن صادر می‌شود.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما حسن صالحی اظهارداشت: سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد «فائو» ۳۳۰ هزار دلار برای اجرای طرح اصلاح نژاد قرل آلای پرورشی ایران اختصاص داده است.

این مقام مسئول دولتی با اشاره به اینکه مراکز تحقیقاتی تکثیر و پرورش نسل اصلاح شده قزل آلا در کلاردشت و یاسوج ایجاد شده است، افزود: هم اکنون ۱۰ مرکز خصوصی تحقیقاتی برای اجرای طرح اصلاح نسل قزل آلای پرورشی با سازمان شیلات ایران و فائو همکاری می‌کنند.

وی گفت:‌ قدمت نسل کنونی قزل آلای پرورشی در حوضچه‌ها و مراکز تولید آبزیان به بیش از ۴۰ سال می‌رسد و به همین علت میزان تولید کاهش و میزان تلفات این گونه آبزی افزایش یافته، بنابراین اجرای طرح اصلاح نژاد برای تولید اقتصادی اقدامی ضروری است.

رئیس سازمان شیلات ایران افزود:‌ هم اکنون بیش از ۱۴۰ هزار تن قزل آلا در مراکز پرورشی تولید می‌شود که با جایگزینی گونه اصلاح شده حداقل ۳۰ درصد افزایش تولید خواهیم داشت.

صالحی اضافه کرد: در آینده نزدیک قزل آلا به‌عنوان مهم‌ترین گونه صادراتی ایران درکنار میگو به بازارهای جهانی معرفی خواهد شد. وی از ریاست ایران در کمیته آبزی پروری جهان نیز خبر داد و افزود: ‌براساس مصوبه اجلاس رم قرار است اجلاس جهانی شیلات مهر سال آینده در تهران برگزار شود.

تولید و صادرات بیش از یک تن خاویار

صالحی همچنین با اشاره به اینکه در بزرگترین مرکز تولید و پرورش ماهیان خاویاری در استان مازندران در آینده نزدیک بیش از ۲ هزار تن گوشت و ۳۰ تن خاویار تولید خواهد شد، افزود: امسال بخش خصوصی نیز وارد چرخه تولید و عرضه خاویار شد که در مجموع حدود ۲ تن گوشت و بیش از یک تن خاویار تولید و صادر می‌شود.

وی گفت: به منظور افزایش تولید این گونه اقتصادی با توافق و همکاری استانداران و بخش خصوصی سه استان شمالی کشور و بنیاد مستضعفان بیش از ۳۰۰ مزرعه تولید و پرورش ماهیان خاویاری احداث خواهد شد.

رئیس سازمان شیلات ایران افزود: امسال به منظور تامین نیاز مراکز پرورش ماهیان خاویاری ۴ میلیون قطعه بچه ماهی از گونه فیل ماهیان، قره برون، استرلیات و شیپ تولید شده است. صالحی گفت: در تولید بچه ماهیان خاویاری از روش به گزینی نژاد استفاده می‌شود و تاکنون هیچ دستکاری ژنتیکی در آبزیان انجام نشده است.

وی درباره روند اجرای طرح پرورش ماهی در قفس نیز افزود: تاکنون ۴۰ هزار تن پروانه تاسیس با هدف تولید ۲۰ هزار تن انواع ماهی در سواحل دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان صادر شده است. رئیس سازمان شیلات ایران گفت: زیرساخت‌های لازم برای تولید و پرورش آبزیان با روش پرورش ماهی در قفس در سواحل دریا ایجاد شده است.

صالحی همچنین از اختصاص اعتبار ویژه برای اجرای طرح پرورش ماهی در قفس خبر داد و افزود: اعتبارات این طرح و طرح احداث و توسعه گلخانه ها در برنامه اقتصاد مقاومتی با همکاری صندوق توسعه ملی و بانک کشاورزی تامین می شود و کمکهای خوبی پیش بینی شده است.

رئیس سازمان شیلات ایران افزود: در طرح پرورش ماهی در قفس انواع گونه های بومی ویژه حوزه آبریز خزر، آزاد ماهیان، کپور دریایی، ماهی سفید و ماهیان خاویاری تولید می‌شود. صالحی گفت: در خلیج فارس و دریای عمان نیز ماهی کوبیا، سوبیتی، هامور، حلوا سفید، شانک و سوف دریایی برای پرورش در قفس در دستور کار قرار دارد.

امسال بیش از ۲۰ هزار تن میگو تولید می‌شود

صالحی همچنین  با اشاره به اینکه میزان تولید میگو در کشور از سال ۹۳ روند افزایشی داشته است، افزود: سال ۹۳ بیش از ۲۳ هزار تن میگو در کشور تولید شد و امسال با اقدامات انجام شده بیش از ۲۰ هزار تن میگو تولید و برداشت خواهد شد. وی از راه اندازی شبکه تولید میگو در سیستان و بلوچستان نیز خبر داد و گفت: این شبکه در منطقه گواتر سیستان فعال شده و ۵۰۰ تن میگو در آن تولید شده است ضمن اینکه پیش بینی می‌شود میزان تولید میگو در این منطقه سال آینده بیش از ۱۰۰ درصد افزایش کند.

رییس سازمان شیلات ایران افزود: در استان گلستان نیز مراکز پرورش و تولید میگو احداث شده است که امسال ۱۱۰۰ تن میگو از این مراکز استحصال شد. صالحی گفت: سال گذشته رکورد صادرات میگو در کشور با بیش از ۱۳ هزار تن به اروپا، خاورمیانه، حوزه خلیج فارس، آسیای جنوب شرقی و روسیه ثبت شد.‌وی همچنین از احداث مرکز تحقیقاتی تولید مولدین میگو در کشور خبر داد و افزود: با فعالیت این مرکز دانش تولید مولدین میگو در کشور بومی می‌شود. رییس سازمان شیلات ایران از صندوق بیمه کشاورزی خواست: برای پرداخت خسارات پرورش دهندگان میگو در استان خوزستان اقدام کند.

کد خبر a3ee88e74ff14b57940e7823f66f80c8

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =