کشاورزی> رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران از افزایش دو برابری تولید پرتقال در این استان خبر داد و گفت: از آنجاکه محصول کیوی هنوز کاملا نرسیده و عرضه آن در بازارهای خارجی اعتبار ایران را زیر سوال می‌برد، صادرات این میوه نوبرانه تا نیمه مهر ماه ممنوع است.

دلاور حیدر پور در نشستی درباره وضعیت تولید مرکبات و کیوی در سال جاری اظهار کرد: امسال به دلیل کاهش گل‌دهی و تولید مرکبات سال گذشته در استان مازندران که در پی سرمازدگی زمستان سال 1392 اتفاق افتاد، گلی دهی و باردهی درختان بسیار خوب و مناسب برآوردشده است؛ به گونه ای که نگران ازدیاد بیش از محصول برهم خوردن تعادل بازار به زیان تولید کننده بودیم که البته گرمای بیش از حد در خرداد ماه امسال باعث ریزش بخشی از آن شد.

وی افزود: علیرغم گرمای بیش از حد و خسارت های محدود وارد شده به باغ های استان مازندران که با پیگیری های وزارت جهاد کشاورزی در حال برآورد آن هستیم به نظر می رسد حدود 1.5 میلیون تن پرتقال در این استان تولید شود که دو برابر تولید سال گذشته است که البته با 700 هزار تنی سایر مرکبات مانند نارنگی و... پیش بینی می شود میزان تولید انواع مرکبات در سال جاری به بیش از 2.2 میلیون تن برسد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران ادامه داد: این استان 10 درصد از تولیدات کشاورزی کشور، 50 درصداز تولید انواع مرکبات، 40 درصداز تولید برنج را در اختیار دارد و با تولید حدود 160 هزار تن کیوی سهم بیش از 70 درصدی در تولید این محصول دارد.

ممنوعیت صادرات کیوی نوبرانه برای حمایت از اعتبار ایران

حیدرپور اعلام کرد: برخی از تاجران با صادرات کیوی نارس به عنوان نوبرانه به برخی کشورهای همسایه در حال خراب کردن اعتبار کیوی ایران و برهم زدن بازار صادراتی این محصول بودند که در این راستا صادرات کیوی نارس و نوبرانه تا 15 مهر ماه ممنوع شد، چرا که این محصول تا آن زمان به رشد کامل نرسیده است و صادرات آن بازار پسندی و اعتماد مشتریان خارجی به کیوی ایرانی را خدشه دار می کند.

قیمت میوه و مرکبات را عرضه و تقاضا مشخص می‌کند

وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر اینکه وزارت جهاد کشاورزی برای تنظیم بازار میوه و مرکبات و در راستای وظایفی که قانون تمرکز وظایف بازرگانی بخش کشاورزی به او محول کرده است، چه سیاست هایی پیش رو دارد؟ گفت: در راستای قانون تمرکز وظایف بازرگنی بخش کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی موظف به تنظیم تولید و تامین بازار است و قیمت انواع میوه و مرکبات را عرضه و تقاضا مشخص می کند و در قیمت گذاری این محصولات وزارت جهادکشاورزی دخالتی ندارد و به نظر می رسد که دولت نباید برای این محصولات که نبود یا کمبود آن ها هم امنیت غذایی مردم را به مخاطره نمی اندازد، نباید یارانه پرداخت کند و اجازه دهد تا عرضه و تقاضا تکلیف بازار آن ها را مشخص کند.

تفاهم با قزاق‌ها برای صادرات مرکبات شمال

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران اضافه کرد: برای صادرات انواع مرکبات طی هفته گذشته هیات قزاقستانی به مازندران آمدند و در این راستا تفاهم هایی نیز صورت گرفته است. همچین برای صادارت به عراق نیز مذاکراتی در حال انجام است.

به گفته حیدرپور برای توسعه صادرات محصولات کشاورزی مازندران پایانه صادراتی در غرب این استان در حال تکمیل و بهره برداری است که تا پایان امسال آماده می شود و یک پایانه صادراتی دیگر نیز که تازه عملیات احداث آن آغاز شده تا یک سال آینده آماده بهره بردای می شود.

وی همچنین درخصوص رنگ آمیزی کردن مرکبات و چگونگی تشخیص آن نیز اظهارکرد: برخی تاجران برای خرید و فروش محصولات کشاورزی و سود بیشتر میوه هایی مانند پرتقال و هندوانه را رنگ آمیزی می کنند که به هیچ وجه درست و اخلاقی نیست اما این عمل خلاف اخلاق درباره مرکبات به مردم اطلاع رسانی‌شود تا بدانند اگر میوه نوبرانه ای مانند پرتقال زودتر از موعد به بازار آمد دلیل بر کیفیت آن نیست، بلکه تاجران آن را که روی درخت رنگ و ظاهر پسندیده ای نداشته است، رنگ آمیزی کرده اند.

حیدرپور در خصوص برنامه ریزی برای توسعه باغ های استان مازندران اعلام کرد: براساس مطلعات انجام شده و با توجه به شرایط آب و هوایی و بارش هایی که در این استان وجود دارد امکان توسعه 100 هزار هکتار از باغات در سطوح شیب دار وجود دارد که به دنبال آن هستیم.

منبع:ایسنا
کد خبر 4754834ab67443c38a570dc36b7c7744

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =