کشاورزی> عضو کمیسیون برنامه بودجه مجلس با اشاره به اینکه لایحه تسهیلات ۱.۵میلیارد دلاری اشتغال روستائیان در سال پایانی دولت یازدهم شبهه سیاسی دارد، گفت: قطعاً این لایحه در مجلس شفاف خواهد شد.

مهرداد لاهوتی با اشاره به لایحه برداشت یک و نیم میلیارد دلاری از صندوق توسعه ملی برای پرداخت تسهیلات اشتغال روستائیان اظهار داشت: چند ایراد به این لایحه وارد است، اول اینکه صندوق توسعه برای پرداخت‌های ارزی محدودیت ندارد و البته اینکه روستاها توان جذب ارز ندارند، بنابراین باید این اعتبار به صورت ریال باشد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به ماده واحده لایحه مذکور مبنی بر استفاده از معادل ریالی یک و نیم میلیارد دلار تصریح کرد: طبق ابلاغ سیاست‌های مقام معظم رهبری درباره صندوق توسعه ملی، برای بخش کشاورزی و صنعت نهایتاً دو تا 10 درصد به صورت ریالی حق استفاده وجود دارد که از این سهم، استفاده شده، بنابراین نمی‌توان رقم ریالی جدیدی در نظر گرفت.

وی با اشاره به اینکه سخنگوی دولت عنوان کرده بود چنین پیشنهادی را به مقام معظم رهبری ارائه کرده و ایشان نظر مثبت دارند، گفت: البته شنیده‌ایم که ایشان مطرح کردند، اگر مجلس نگاه مثبت به موضوع داشته باشد، می‌توان در این باره نظر داد.

این نماینده مجلس تأکید کرد: طرح دولت در رابطه با اشتغال روستائیان خام بوده و شبهات زیادی به آن وارد است و جزئیات و مفاد آن قطعاً در کمیسیون برنامه و بودجه، مشخص خواهد شد، زیرا صندوق توسعه ملی نمی‌تواند با حجم عظیمی از روستائیان روبه‌رو باشد، بنابراین بانک‌های عامل شیوه استفاده، بخش‌های مورد نیاز تسهیلات و چگونگی و اجزای آن به تفکیک و ریز تعیین خواهد شد. 

لاهوتی با بیان اینکه نگاه مجلس به این موضوع مثبت است، عنوان کرد: این سؤال مطرح می‌شود که چرا دولت در سال اول عمر خود چنین پیشنهادی نداده و در سال پایانی به دنبال اشتغال روستائیان است، بنابراین شبهه سیاسی به این لایحه وارد است و اینکه چرا با یک حکم کلی و بدون شفافیت، درخواست چنین اعتباری کرده است. اجازه نمی‌دهیم با حکم کلی به اسم روستائیان، احیاناً منابع جای دیگری هزینه شود.

وی ادامه داد: قطعاً مجلس و کمیسیون در این رابطه جزئیات و شفافیت آن را تعیین خواهند کرد. 

منبع:فارس
کد خبر 4880c0b27ce040d39dc927857e7dc62c

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =