کشاورزی> کمیسیون کشاورزی اتاق ایران در حد بضاعت خود و با تمام قدرت از طرح‌های صادرکنندگان برای توسعه صادرات به کشور روسیه حمایت خواهد کرد و بدین‌وسیله فراخوان خود را برای حل مسائل موجود و حمایت در حوزه حمل و نقل و قوانین گمرکی اعلام می‌کند.

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با اعلام این خبر گفت: به لحاظ شرایط اقتصادی، اعمال تعرفه ترجیحی از سوی کشور روسیه برای ایران یک فرصت طلایی برای بازرگانان ایرانی فراهم خواهد آورد که باید هرچه سریع‌تر در چارچوب حرفه‌ای باید در بازار این کشور حاضر شد.

احمد صادقیان افزود: شرایط کنونی ترکیه و مشکلات سیاسی که برای این کشور به‌وجود آمده است، فرصت بازی برای ایران فراهم کرده تا بتواند حداکثر بهره‌برداری را از بازار روسیه داشته باشد؛ لذا اکنون ضروری است تا برای وارد شدن به این بازار، استراتژی مشخصی از سوی دولت و بخش خصوصی توأمان صادرکنندگان را پشتیبانی کند.

فراخوان اتاق ایران در حمایت از صادرکنندگان کشاورزی

وی خاطرنشان کرد: با توجه به آنکه تعرفه ترجیحی می‌تواند مشمول محصولات کشاورزی ایران باشد و شخص رئیس جمهور روسیه از نمایشگاه‌های دائمی ایران در این کشور بازدید کرده است، باید هرچه سریع‌تر برای ورود به بازارهای این کشور رایزنی‌های لازم صورت گیرد.

صادقیان ادامه داد: در صورتی که صادرکنندگان با مشکلاتی در حوزه حمل و نقل، بسته‌بندی یا قوانین گمرکی روبه‌رو هستند، می‌توانند به کمیسیون کشاورزی اتاق ایران مراجعه کرده و این اتاق بنا دارد در حد بضاعت تمام توان خود را برای استفاده از فرصت طلایی به‌وجودآمده به‌کار گیرد.

وی تصریح کرد: همه تشکل‌ها به‌ویژه تشکل‌های صادرکنندگان باید با جمع‌آوری طرح و نقشه راه برای صادرات برنامه‌ریزی کنند و از ظرفیت‌های ممکن، حداکثر بهره‌وری را به‌عمل آورند؛ در این راستا، حمایت اتاق بازرگانی را نیز به همراه خواهند داشت.

تجربه ماکارونی در بازارهای صادراتی نباید تکرار شود


رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران یادآور شد: سال‌های پیش عده‌ای از بازرگانان ناآشنا با شرایط بازار، اقدام به صادرات ماکارونی در کشورهای تازه استقلال‌یافته شوروی سابق کردند و از خراسان شمالی به‌صورت رسمی و غیررسمی، ماکارونی‌های نامرغوب به این کشورها صادر کردند. با وجود آنکه سال‌ها از از این اقدام غیرحرفه‌ای می‌گذرد و اکنون ماکارونی‌های تولیدی کشور دارای استانداردهای بین‌المللی و در بهترین کیفیت ممکن هستند، برای حضور در بازارهای صادراتی این کشورها مشکل دارند.

صادقیان تأکید کرد: صنایع غذایی و محصولات کشاورزی زیادی هستند که قابلیت صادراتی به این کشور دارند و روسیه نیز متقاضی آنها است.

سیب‌زمینی، سیب درختی و گوجه‌فرنگی در اولویت صادرات


وی اظهار داشت: در حوزه محصولات کشاورزی، فضای باز برای صادرات وجود دارد، با توجه به آنکه امسال با سال‌آوری سیب درختی همراه شد و اکنون 700 هزار تن سیب در انبارها وجود دارد که از کیفیت بسیار مرغوبی برخوردار است، می‌توان برای صادرات آنها برنامه‌ریزی کرد.

صادقیان همچنین گفت: علاوه بر سیب‌زمینی که حجم تولید آن در کشور بالا است و دستگاه‌های سورت نیز وارد شده، امکان صادرات آن به همراه گوجه‌فرنگی به کشور روسیه وجود دارد و صادرکنندگان باید هرچه سریع‌تر برای ثبت سفارش اقدام کنند.

وی در ادامه افزود: با توجه به اقدام اخیر دولت مبنی بر مشوق صادراتی سیب‌زمینی، صادرکنندگان انگیزه خوبی برای صادرات این کالا خواهند داشت، اما باید با هوشیاری به بازار روسیه نگاه کرد، چرا که فرصت آزمون و خطا در بازارهای این کشور وجود ندارد و باید صادرات در بالاترین استانداردها و کیفیت قابل توجه باشد.

صادقیان خاطرنشان کرد: شرایط کنونی سیاسی کشورهای روسیه و ترکیه بلندمدت نخواهد بود و تغییر خواهد یافت؛ لذا زمان طلایی اعمال نفوذ در بازارهای این کشور همین روزها است و نباید آن را به ثمن بخس گذراند.

منبع:ایانا
کد خبر 48fd4dc8a9b54bfebba9bd772d071795

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =