مواد غذایی> حواشی اخیر در خصوص رسوب ۲۰۰ هزار تن برنج در گمرکات کشور همچنان ادامه دارد.

 مهرداد جمال ارونقی با اعلام اینکه حدود 7.5 میلیون تن کالای اساسی و غیر اساسی در بنادر کشور دپو شده است، تاکید کرد: اخذ ثبت سفارش برای کلیه کالا‌ها الزامی است. تا وقتی که این کد ارائه نشود کالا‌ها هم در گمرک باقی خواهند ماند.

معاون گمرک ایران با بیان اینکه، کالایی که بر اثر مشکلات ترخیص بیش از 4 ماه در گمرک دپو شود، رسوبی محسوب می‌شود، گفت: صادر نشدن کد رهگیری بانک مرکزی مانع از ترخیص کالا و علت اصلی دپو شدنِ کالا در گمرک می شود.

ارونقی تصریح کرد: بانک مرکزی در اطلاعیۀ خود اشاره کرده است «درحال حاضر تمام کالا‌های برنج موجود در گمرکات کشور که واردکننده، متقاضی ارز با نرخ نیمایی باشد، براساس فهرست اعلامی وزارت صمت، دارای تخصیص ارز از بانک مرکزی هستند»، اما اشاره ننموده است که با «تخصیص ارز»، کالایی قابل ترخیص از گمرکات نیست و این ارائه کد رهگیری بانک است که اجازه ترخیص کالا به گمرک می‌دهد.

این مقام مسئول ادامه داد: از ابتدای امسال تا 4 آبانماه 99، 580 هزار تن برنج به ارزش 533 میلیون دلار از گمرکات کشور ترخیص شده است که این میزان ترخیص در مقایسه با مدت مشابه (986 هزار تن به ارزش یک میلیارد دلار) از نظر وزنی 41 درصد و از نظر ارزشی 49 درصد کاهش را نشان می‌دهد.

مدیرکل تعهدات ارزی بانک مرکزی در ادامه برنامه روی خط اخبار به صورت تلفنی گفت: برای ترخیص کالا باید فرایند تخصیص کالا، چگونگی تامین ارز و سپس صدور کدرهگیری طی شود.

شیوا راوشی افزود: در چند روز گذشته 200 میلیون دلار برای تامین ارز واردات برنج تخصیص یافته است.

به گزارش تسنیم، همانطور که در ادامه قابل مشاهده است، بانک مرکزی، بانکهای عامل را  از اوایل تیر ماه از صدور تاییده قرار گرفتن ثبت سفارش در مسیر تامین ارز منع کرده بود.




گفتی است، روز گذشته معاون فنی  گمرک ‌‌درواکنش‌به‌اطلاعیه‌ بانک‌ مرکزی،گفت: در زمینه بند بند مواردی که مرتبط با گمرک در این اطلاعیه آمده است پاسخ لازم داده می شود تا شفاف سازی شده و وضعیت ترخیص این کالای اساسی روشن شود.

همچنین بانک مرکزی، در اعلامیه‌ای تاکید کرده بود علت اصلی رسوب برنج‌های وارداتی در گمرکات و بنادر کشور، ترخیص درصدی کالا توسط «گمرک»، بدون داشتن تخصیص ارز و کد رهگیری برای ثبت‌ سفارش مرتبط با آنهاست.

منبع:تسنیم
کد خبر 49570872b9d845d0b6fdce1748032b0a

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =