کشاورزی> اقتصاد غذا - رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: افزایش سطح زیر کشت کلزا و کاهش وابستگی به روغن از مصادیق پدافند غیرعامل است.

به گزارش روابط عمومی جهاد کشاورزی مازندران، دلاور حیدرپور در جلسه ستاد توسعه کشت کلزا که در سازمان جهاد کشاورزی مازندران برگزار شد اظهار کرد: تولید کلزا در سال 80 دوره طلایی بوده که به 500 هزار تن رسید و به مرور کشت این محصول در کشور کم رنگ و در نهایت رها شد، به طوری که اکنون کمتر از 10 درصد خودکفایی دانه های روغنی را در کشور داریم.

وی با بیان اینکه کشور وابستگی شدیدی به روغن دارد، گفت: با توجه به تحریم‌های موجود، سالانه 4 میلیارد دلار برای واردات روغن از کشور خارج می شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران ادامه داد: در این راستا وظیفه بخش کشاورزی بسیار سنگین است و باید تا جایی که امکان دارد وابستگی روغن به خارج کشور را کم کنیم و بر این اساس وزارت جهاد کشاورزی عزم خود را جزم کرده تا با اجرای طرح دانه روغنی کلزا از شکنندگی موجود در واردات روغن را کم کند.

حیدرپور افزود: قیمت پایین خرید و عدم خرید از مشکلات اساسی کشت کلزا در سال‌های گذشته بوده که خوشبختانه امسال با افزایش قیمت خرید تضمینی و الزام شرکت توسعه کشت دانه‌های روغنی به خرید کلزا این مشکل رفع شده است.

وی با بیان اینکه مدیران جهاد کشاورزی در افزایش سطح زیر کشت این محصول تلاش جدی داشته باشند، گفت: افزایش سطح زیر کشت کلزا از سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی است که در استان باید تاثیرگذار باشیم و افزایش سطح زیرکشت کلزا و کم کردن وابستگی به روغن از مصادیق پدافند غیرعامل است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به اینکه تناوب کشت " گندم، گندم، کلزا " می تواند در کاهش آفات، بیماری ها و علف های هرز تاثیر مثبت داشته باشد، افزود: برای حفظ و پایداری تولید گندم، باید کلزا وارد تناوب با این محصول شود.

حیدرپور با بیان اینکه توزیع نامناسب بذر و خرید نامناسب در چند سال گذشته علاقه و رغبت کشاورزان را به کشت کلزا کاهش داده است، افزود: با رفع این مشکلات باید انگیزه را در کشاورزان افزایش دهیم و شاهد افزایش سطح زیر کشت این محصول باشیم و با تولید دانه های روغنی، وابستگی به خارج را کم کنیم.

وی اظهار کرد: طی چند روز اخیر یک هزار هکتار معادل 50 درصد افزایش سطح زیر کشت کلزا نسبت به هفته گذشته در استان داشته ایم که باید در فرصت باقی‌مانده به سطح ابلاغی تعیین شده برسیم.

حیدرپور یکی از دلایل مقاومت کشاورزان برای کشت کلزا در اراضی شالیزاری را از دست دادن زمان برای کشت نشاء مجدد و پرورش رتون اشاره کرد و افزود: کشاورزان می‌توانند از ارقام پرمحصول برای کشت برنج استفاده کنند.
وی با بیان اینکه کشاورزان نگران کم‌آبی برای کشت برنج بعد از کشت کلزا نباشند، گفت: وظیفه ما رفع نگرانی کشاورزان است و به همین منظور هماهنگی با شرکت آب منطقه‌ای برای رفع نگرانی‌های کشاورزان صورت گرفته است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران خاطرنشان کرد: طی رایزنی‌های صورت گرفته با بانک کشاورزی مشکل سند و وثیقه کلزاکاران برای دریافت وام حل شده و هر هکتار سه میلیون تومان سرمایه در گردش به کلزاکاران اختصاص می یابد و نیاز به ارایه سند به بانک نیست و تنها با تایید شورای اسلامی روستاها می باشد.

حیدرپور در پایان گفت: انتظار وزارت جهاد کشاورزی برای کشت کلزا بر دو استان مازندران و گلستان متمرکز است چراکه این محصول نیاز به مصرف آب ندارد و در این دو استان میزان بارندگی به اندازه کافی وجود دارد.

حیدرپور، علف‌های هرز را مشکل اساسی مزارع کلزاکاری اشاره کرد و افزود: متاسفانه علفکش‌های اختصاصی برای رفع این معضل وجود ندارد و وجین دستی هم هزینه بالایی را برای کشاورزان به همراه دارد و نیاز است اقدام جدی برای این موضوع در دستورکار محققین مراکز تحقیقاتی قرار گیرد.
کد خبر 4a90ef504e4446d7bbe211cb4937b0a8

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =