فود پرس – وزارت جهاد کشاورزی با استفاده از تجربیات بخش خصوصی می تواند مشکل خرید سویای داخل را برطرف کند.

افشین اسماعیلی فر، عضو هیات علمی گروه گیاه پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی، در آستانه برداشت سویا از مزارع کشور در گفت و گو با خبرنگار «فود پرس»، ضمن بیان این مطلب فوق افزود: افزایش دو برابری قیمت خرید تضمینی دانه سویا و همچنین کاهش قیمت جهانی دانه های روغنی باعث شده تا خرید دانه توسط کارخانجات روغنکشی توجیه اقتصادی نداشته باشد.
وی با اشاره به زیان سازمان تعاون روستایی در خرید تضمینی کلزا گفت: کفایت خدمات دولتی متناسب با نیازهای توسعه ای برنامه نبوده بطوریکه تحقق اهداف و گسترش روز افزون توسعه کشت و افزایش دانه های روغنی را نامطمئن ساخته است ، لذا وزارت جهاد کشاورزی با استفاده از توان کارشناسی و فنی بخش خصوصی و تشکلهای فراگیر صنعت روغن می تواند هزینه های خرید دانه را به شکل قابل توجهی کاهش دهد.
اسماعیلی فر  پیشنهاد کرد: دولت با وضع تعرفه مناسب بر استحصالات دانه های روغنی می تواند ضمن حمایت از توسعه کشت دانه های روغنی شرایط خرید دانه های روغنی توسط بخش خصوصی  و کارخانجات روغنکشی را تسهیل کند.
وی افزود:  نظام تعرفه ای باید به گونه ای تعریف شود که تولید دانه های روغنی در داخل همواره ارزان تر از واردات دانه های روغنی باشد و تولید روغن از دانه روغنی وارداتی نیز ارزانتر از واردات روغن خام و کنجاله باشد تا به این ترتیب حتی در زمانیکه نیاز به واردات روغن احساس می شود، واردات حتی الامکان بصورت دانه های روغنی انجام شود تا با تولید ارزش افزوده و ایجاد اشتغال کمک شایانی به اقتصاد کشور نماید.
این متخصص برجسته دانه های روغنی افزود: دولت با توجه به جهش قیمت خرید تضمینی دانه های روغنی، باید ما به التفاوت قیمت های تضمینی با قیمت های قابل جذب را پرداخت نماید.
وی همچنین با توجه به شرایط نامناسب آب و هوایی برای تولید سویا گفت: امسال به طور خوشبینانه حدود 150 هزار تن سویا از مزارع کشور برداشت می شود.
کد خبر 4b00f3e3c5fc486182765b72b7c57e03

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =