غذا و تغذیه> دبیر کمیته علمی غنی سازی مواد خوراکی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو، در خصوص اهمیت مصرف شیر شتر توضیحاتی ارائه داد.

 عاطفه فولادی مقدم با تاکید بر قرار گرفتن شیر شتر و فرآورده های آن در سبد غذایی مردم، اظهار داشت: میزان سدیم، پتاسیم، روی ، آهن ، مس، نیاسین و ویتامین C شیر شتر، ۳ برابر بیشتر از شیر گاو است.


وی ضمن اینکه پروتئین موجود در شیر گاو را با شتر برابر ارزیابی نمود، گفت: میزان تیامین، ریبوفلاوین، فولیک اسید، ویتامین B۱۲، ویتامین B، ویتامین A، پانتوتنیک اسید، لیزین، تریپتوفان و میزان چربی اسیدهای چرب کوتاه زنجیر این مواد تشکیل دهنده شیر شتر نسبت به گاو کمتر است.


فولادی مقدم در ادامه با بیان اینکه در مابقی مواد تشکیل دهنده تفاوت معنی داری بین شیر شتر و گاو وجود ندارد، تصریح کرد: این شیر از نظر اسیدهای چرب غیراشباع غنی بوده که برای بدن مفید است و با توجه به شباهت زیادی که با شیر انسان دارد، از اهمیت تغذیه ای برخوردار است.

دبیر کمیته علمی غنی سازی مواد خوراکی، آشامیدنی سازمان غذا و دارو به صدور چند پروانه تولید شیر پاستوریزه شتر اشاره کرد و گفت: در صورتی که شیر شتر تولید صنعتی شود باید ویژگی محصول نهایی با معیارهای ملی مصوب و ضوابط جاری سازمان غذا و دارو مطابقت داشته باشد، ضمن اینکه مواد اولیه و بسته بندی نیز بایستی دارای پروانه ساخت یا مجوز ورود معتبر از همین سازمان داشته باشد.


وی خاطر نشان کرد: شیر شتر نیز همانند سایر محصولات لبنی باید دارای بسته بندی بوده و با نشان سازمان غذا و دارو و شماره پروانه بهداشتی عرضه شود.

منبع:شفا آنلاین
کد خبر 4f82823ba8ee4bc2a70df7e70d417a85

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =