مواد غذایی> اقتصادغذا- هزینه ساخت ساخت پالایشگاه شیر بر اساس برآورد اولیه در سال 1396 حدود 6000 میلیارد تومان بود اما با توجه به افزایش سرسام آور نرخ ارز و هزینه های ریالی این رقم تنها 50 درصد نیاز های مگاپروژه پالایشگاه شیر را تامین کرده است.

به گزارش پایگاه خبری اقتصادغذا «فودپرس»، غلامعلی سلیمانی بنیانگذار گروه صنعتی سولیکو کاله در حاشیه بازدید خبرنگاران از مراحل ساخت و تکمیل پالایشگاه شیر در پاسخ به سوال خبرنگار ما در خصوص هزینه های ساخت این مگاپروژه ضمن بیان مطلب فوق افزود: برآوردهای هزینه ارزی در سال 1396 برای ساخت و تجهیز مگا پروژه پالایشگاه شیر به عنوان تنها پالایشگاه شیر در آسیا و خاورمیانه نیز حدود 520 میلیون یورو بود که افزایش بسیار شدید نرخ ارز و همچنین افزایش هزینه های ساخت و ساز و خدمات در داخل کشور باعث شد برآورد های اولیه با تغییراتی همراه شود.
وی با اشاره به صادرات 300 میلیون دلاری کاله در سال تصریح  کرد: با تکمیل مگا پروژه پالایشگاه شیر، صادرات گروه صنعتی سولیکو کاله به سالانه 2 میلیارد دلار افزایش می یاید.
سلیمانی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص برخی ابهات مطرح شده در فضای مجازی تصریح کرد: ما از هرگونه شفاف سازی و بیان اطلاعات درست در جامعه استقبال می کنیم اما این امر نباید بدون مستندات و مدارک باشد و باعث ایجاد هجمه و تخریب فعالان اقتصادی شود.
وی خاطرنشان کرد: گروه سولیکو کاله  با 17 هزار پرسنل در کشور و حدود 2 هزار نفر در دفاتر خارج کشور در چین، مالزی، افغانستان، روسیه، گرجستان، ارمنستان، آذربایجان، عراق، ترکمنستان، ازبکستان، عمان، امارات، قطر و... عملا  شرکتی بین المللی است و باید به صورت کاملا شفاف فعالیت کند.
بنیانگذار گروه صنعتی سولیکو کاله راه بقای مملکت را در تولید، صادرات و مالیات دانست و گفت: وقتی شعار محوری ما در کاله شامل این سه بخش مهم و کلیدی برای حل مشکلات کشور است پس در عمل نیز خود را ملزم به اجرای این سه اصل می دانیم و به آن عمل می کنیم.
وی افزود: جریان سازی و تخریب چهره ها و برندهای ملی مربوط به امروز و دیروز نیست و سابقه طولانی دارد اما نباید اجازه دهید تا برندهای ملی صنعت غذا مانند کاله، شیرین عسل، زرماکارون و میهن مورد هجمه قرار بگیرند.
بنیانگذار گروه صنعتی سولیکو کاله با اشاره به تخریب های صورت گرفته علیه صنعت غذا نظیر ماجرای گوشت های آلوده، روغن پالم، آفلاتوکسین شیر، قراردادن قرص در کیک، وجود پنبه در کنسرو ماهی تون و کم فروشی و کاهش وزن محصولات گفت: طی سال های اخیر هجمه های بی پایه و گاها خصمانه ای علیه صنعت غذا صورت گرفته است اما این صنعت توانسته با قدرت به رشد و پویایی خود ادامه دهد.
سلیمانی مگا پروژه پالایشگاه شیر را پروژه ای منحصر به فرد دانست و گفت: این پالایشگاه ظرفیت تجزیه و فراوری ۵/۰۰۰/۰۰۰ لیتر شیر در روز را دارد که اکنون با راه اندازی فاز نخست آن روزانه 1.2 میلیون لیتر شیر در این مکان تجزیه و چربی و پروتئین آن گرفته می شود پس از آن نوبت به فراورده های بسیار مهم مانند استخراج پروتئین، کازئین، کلسیم، مواد معدنی و غیره می رسد که هر کدام از اینها در محصولات مهمی مانند غذای کودک و مواد تغذیه ای ورزشکاران استفاده می شود.

به گفته سلیمانی ارزآوری اصلی شیر پس از تجزیه این ترکیبات است که در سال های گذشته به آن بی توجهی شده و به چند فراورده اصلی نظیر، ماست، پنیر، کره، خامه و دوغ اکتفا شده است.

وی با اشاره به سابقه 50 ساله سولیکو در صنعت غذای ایران گفت: محصولات سولیکو کالای اساسی و مورد نیاز مردم است و دولت همان طور که به  کالاهای اساسی توجه ویژه دارد به محصولات تولیدی گروه سولیکو نیز باید با نگاه مثبت توجه ویژه ای داشته باشد.

سلیمانی افزود: آگاهی بخشی به مردم در خصوص ویژگی های محصولات لبنی بسیار با اهمیت است زیرا مردم شریف، شیر را تنها بر مبنای میزان چربی ارزیابی و اقدام به خرید می کنند واین در حالی است که هیچ گاه میزان پروتئین شیر و سایر ریز مغذی های مدنظر مصرف کنندگان نبوده است. 

بنیانگذار گروه صنعتی سولیکو کاله با اشاره به تجربه موفق صنعت لبنیات در افزایش تولید داخل و جلوگیری از واردات گفت: در گذشته ایران واردکننده پنیر و کره بود اما با تلاش بخش خصوصی ما امروز علاوه بر بی نیازی در واردات پنیر و محصولات لبنی، علاوه بر تامین نیاز داخل به صادر کننده پنیر و لبنیات تبدیل شده ایم.
وی افزود: تا دو سال گذشته سالانه حدود 50 هزار تن کره حیوانی وارد کشور می شد اما امروز دیگری نیازی به واردات کره نداریم و صنعت لبنیات به زودی و با بهره گیری از پالایشگاه شیر صادرکننده کره نیز می شود.
سلیمانی در بخش دیگری از سخنان خود دامداران را شرکای تجاری صنایع لبنی دانست و گفت: گروه صنعتی کاله نیاز شیرخام را توسط 1000 دامدار در 22 استان کشور تامین می کند.
وی در پاسخ به سوالی درباره دلایل تاخیر در پرداخت پول شیر دامداران گفت: خرید شیر دامداران در این شرکت بر مبنای قرارداد صورت می گیرد و بر همین اساس پرداخت پول شیرخام 60 روزه و به صورت منظم و طبق روال است که در آن هزینه دیرکرد پرداخت نیز محاسبه شده و در صورت وقوع به دامداران پرداخت می شود.


کد خبر 5180e201212641de9e34f30e8b049b50

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =