بیداد کم‌آبی در قلب کویر؛ اراضی کشاورزی سمنان تشنه «مدیریت آب» است

استفاده از روش‌های سنتی و عقب افتادن از فناوری روز کشاورزی، موجب کاهش بهره‌وری در این حوزه شده است.

سمنان از استان‌های پیشرو در حوزه کشاورزی است؛ این در حالی است که کم‌آبی، خشک‌سالی و بهره‌برداری‌های بی‌رویه از منابع زیرزمینی، کشاورزی در استان سمنان را با چالش جدی مواجه کرده است.

هرچند که مشکلات کم‌آبی تأثیر بسزایی بر کشاورزی سمنان داشته، عقب افتادن از فناوری روز، بکار بردن شیوه‌های سنتی آبیاری، کشت محصولات آب بر و وجود کانال‌های سنتی آب در بخش کشاورزی این استان نیز موجب کاهش بهره‌وری در این حوزه شده است.

سیدحسن میرعماد، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان در این زمینه اظهار داشت: اصلاح الگوی کشت و حرکت به سمت کشت‌های با نیاز آبی کمتر در استان سمنان با توجه به اینکه این استان با چالش جدی کمبود منابع آبی مواجه است در دستور کار قرار گرفته است.

وی بیان کرد: به‌منظور بهره‌مندی هر چه‌بهتر از منابع آبی موجود در استان سمنان طی چند سال اخیر سطح جالیزهای استان سمنان از ۱۵ هکتار به کمتر از پنج هکتار رسیده است.

وی با اشاره به توسعه کشت‌های کم آب بر همچون پسته و گیاهان دارویی در اراضی کشاورزی استان سمنان گفت: لازم است بخش عمده‌ای از سبزی‌کارها را به محیط‌های کنترل شده انتقال دهیم تا میزان مصرف آب را در این بخش کاهش دهیم؛ چه بسا این امر موجب افزایش تولید نیز می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان در مورد لزوم توسعه کشت گیاهان دارویی نیز گفت: بیش از سه هزار هکتار از اراضی به کاشت گیاهان دارویی در استان سمنان اختصاص یافته است و باید گفت: کشت این گیاهان نه تنها سرانه مصرف آب را در مقایسه با کشت دیگر محصولات کشاورزی کاهش می‌دهد؛ بلکه در افزایش درآمد کشاورزان نیز اثرگذار است.

میرعماد با اشاره به اینکه پسته یکی از کشت‌های کم آب بر با گردش مالی بسیار بالاست گفت: در استان سمنان گردش مالی امسال به بیش از چهار هزار میلیارد تومان رسید که عدد و رقم بسیار قابل‌توجهی است.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه کشاورزی در همه جای دنیا سهم بسزایی از مصرف آب دارد؛ بنابراین لازم است زیرساخت‌ها در این حوزه بروز شود تا راندمان آب در این حوزه افزایش یابد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان یکی از مشکلات حال حاضر استان در بخش کشاورزی را وجود کانال‌های سنتی آب عنوان کرد و گفت: ۹ هزار و ۷۱۷ کانال آب در بخش کشاورزی استان سمنان وجود دارد که تاکنون سه هزار و ۲۲۳ کیلومتر آن مرمت و بهسازی شده است.

میرعماد در مورد اجرای طرح سامانه‌های نوین آبیاری نیز در استان سمنان گفت: این طرح در حدود ۴۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان سمنان اجرایی شده است و تلاش ما بر این است ظرف دو سال آینده ۱۳۰ هزار هکتار از اراضی مستعد ایجاد سامانه‌های نوین آبیاری در استان را مجهز به این سیستم کنیم.

وی با اشاره به اینکه یک هزار و ۶۵۰ باب استخر ذخیره آب در سطح استان سمنان وجود دارد گفت: با انتقال آب این استخرها به مزارع و استفاده از آن‌ها به عنوان پایه برای سامانه‌های نوین آبیاری می‌تواند به ارتقا راندمان آب در بخش کشاورزی استان کمک کند.

به هر روی ظرفیت کشاورزی یکی از پتانسیل‌های توسعه و رونق اقتصادی استان سمنان است که بارها مسؤولان به آن اذعان داشته‌اند؛ بنابراین اگر ظرفیت‌های خوب موجود در بخش کشاورزی بیش از پیش توجه قرار گرفته و شکوفا شود زمینه اشتغال، تولید و تحول اقتصادی ایجاد خواهد شد.

منبع:تسنیم

کد خبر 52028

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =