تولید گندم سال آینده به 10 میلیون تن می‌رسد/ خودکفایی در شکر و پنبه در دولت سیزدهم

کشاورزی> معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه پیش‌بینی می شود تولید گندم در سال آینده به ۱۰ میلیون تن برسد، گفت: خودکفایی در دو محصول اساسی شکر و پنبه هم در دولت سیزدهم رقم خواهد خورد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، علیرضا مهاجر معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی امروز در نشست خبری در پاسخ به سئوال خبرنگار فارس درباره تولید گندم در سال آینده پیش بینی کرد، تولید گندم در سال آینده به ۱۰ میلیون تومان برسد و میزان خرید گندم از کشاورزان هم به ۶ تا شش و نیم میلیون تن خواهد رسید.
وی در پاسخ به اینکه گندم کشاورزان را به چه قیمت خریداری می کنید، افزود: قیمت گندم برای سال آینده توسط شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی به ریاست وزیر جهاد کشاورزی ۷۵۰۰ تومان تعیین شده است.
معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی در پاسخ به اینکه کمیسیون تلفیق نرخ 9500 تومان را برای گندم تعیین کرده است، افزود: کمیسیون تلفیق بر اساس احتمال حذف ارز نرخ 4200 تومانی این قیمت را پیش بینی کرده است اما شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی تعیین کننده قیمت است.
وی افزود: میزان بارش اکنون 30 درصد نسبت به سال گذشته و 35 درصد نسبت به طولانی مدت گذشته کاهش دارد و  پیش بینی می شود روی تولید گندم دیم و آبی تاثیر خواهد گذاشت.
*محورهای مذاکرات با بخش کشاورزی عراق 
* مهاجر در پاسخ به سوال خبرنگار فارس که محور مذاکره تیم کشاورزی در عراق در دو روز گذشته چه بود؟ گفت: محورها صحبت های کشاورزی ما با عراق عمدتا بر مبنای دیپلماسی غذایی، مذاکرات روی تعرفه ها برای افزایش مبادلات کشاورزی و اینکه آیا قوانین صادراتی بر اساس مقررات گمرک باشد یا نه؟ ادامه می یابد.
*امکان خودکفایی در شکر و پنبه در دولت سیزدهم
معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی در این نشست گفت: امکان خودکفایی کشور در شکر و پنبه در دولت سیزدهم وجود دارد، اگر تنها 50 هزار هکتار کشت چغندرقند را به کشت پاییزه انتقال دهیم و دو کارخانه تولید شکر در کشور راه اندازی  کنیم کشور به خودکفایی خواهد رسید.
همچنین در مورد پنبه هم باید زنجیره های تولید تا تبدیل به پوشاک را تقویت کنیم و با استفاده از بذور اصلاح شده و پر تولید امکان خودکفایی در این محصول بسیار راهبردی هم وجود دارد.
*کشاورزی قراردادی از سال آینده در برنج اجرایی می شود
مهاجر کشاورزی قراردادی را برای افزایش تولید در کشور ضروری دانست و گفت: از فروردین ماه کشاورزی قراردادی برنج در سطح 40 هزار هکتار در استان های شمالی کشور آغاز می شود.
وی سطح کشاورزی قراردادی در کشور را 250 هزار هکتار عنوان کرد و گفت: 100 درصد کشت شکرقراردادی است و پنبه و برنج را هم شروع می کنیم.
در کشاورزی قراردادی کشاورز با سرمایه گذار یا کارخانه دار قرارداد می بندد تا به ازای تامین نهاده و نیازهای تولید محصول، کشاورز هم محصول خود را به قیمتی که تعیین کرده اند بفروشد.
*شیرین سازی آب برای تامین نیاز آبی کشاورزی
وی شیرین سازی آب  را راهکار اصلی برای تامین نیاز آبی کشاورزی عنوان کرد و گفت: این کار پرهزینه است اما امیدواریم در آینده  نزدیک با شیرین سازی آب دریا بتوانیم آب مورد نیاز بخش کشاورزی را تامین کنیم.
به گفته مهاجر ایران در کمر بند خشک قرار گرفته و خشکسالی ها به تولید محصولات کشاورزی آسیب جدی وارد می کند.
*قیمت کود شیمیایی کاهش می یابد
معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی افزود امروز جلسه ای درباره قیمت کودهای شیمیایی داریم که تلاش می کنیم تا قیمت کودهای فسفاته وپتاسه تعدیل شود.
وی افزود: گرانی این کودها در سال های گذشته مانع شده که کشاورزان به اندازه کافی از کود استفاده کنند و عاملی برای کاهش تولید شده است.
مهاجر ادامه داد:  برنامه دیگر ما این است که تناسبی بین استفاده از کودهای پتاسه، فسفاته و ازته وجود داشته باشد در غیر اینصورت هدف افزایش تولید محقق نمی شود.
کد خبر 52040

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =