تورم حدود ۱۰ درصد کاهش یافت/ صادرات از ۴۷ میلیارد دلار عبور خواهد کرد

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: پیش‌بینی می‌شود صادرات از ۴۷ میلیارد دلار عبور کند. این در حالی است که در سال گذشته ۳۵ میلیارد دلار صادرات داشتیم.

سیدرضا فاطمی‌امین وزیر صنعت، معدن و تجارت پیش از خطبه‌های امروز (۲۰ اسفند) نمازجمعه تهران اظهار داشت: تورم یک بیماری مزمن و ۵۰ ساله اقتصاد ایران است، اما در سال‌های اخیر چند اتفاق تورم را ممتاز کرد. در چهل پنجاه سال گذشته در سه مقطع تورم بالا داشتیم، یکی در سال‌های ۷۳ و ۷۴ بود. نوبت دوم در سال‌های ۹۱ و ۹۲ بود. اما در چهار سال اخیر بی‌سابقه است که بالای سی درصد تورم داشتیم. اوج پنجاه درصد تورم را در سال جاری داریم. هم به لحاظ مدت و هم به لحاظ مقادیر، چهار سال گذشته ویژه و در طول تاریخ اقتصاد ایران بی‌نظیر است.

وی خاطرنشان کرد: گفته می‌شود که سه عامل نقدینگی، قیمت‌های خارجی و تولید در نرخ تورم موثر هستند. یک موضوعی که از آن غفلت می‌شود، اصلاح بازارهاست. درست که برای کاهش تورم، باید نقدینگی را کاهش بدهیم، نرخ ارز متعادل باشد و تولید افزایش پیدا کند، اما اصلاح ساختار بازارها مهم است. در شش هفت ماه گذشته تمرکز ما در این وزارتخانه بر اصلاح ساختار بازار بود. البته به دنبال سه موضوع دیگر هم بودیم. رویکرد و نگاه ما در وزارت صمت در مواجهه با تورم صرفا مدیریت نقدینگی، نرخ ارز و افزایش تولید نیست. ما علاوه بر آن‌ها باید اصلاحاتی در ساختار بازار انجام بدهیم.

وزیر صمت بیان داشت: یکی از بخش‌هایی که اگر تورمش مهار شود، تورم سایر بخش‌ها نیز مهار می‌شود، بازار مواد پایه است. هرچقدر که بتوانیم ساز و کارهای قیمت‌گذاری در مواد اولیه مانند فولاد، پتروشیمی و... را مدیریت کنیم و مواد اولیه را ارزان‌تر به دوست تولیدکننده برسانیم، بهتر می‌توانیم قیمت‌ها را کنترل کنیم. علی‌رغم اینکه مشکلاتی وجود داشت، اما قیمت برخی مواد اولیه کاهش پیدا کرد. این نتیجه کاری بود که برای اصلاح بازار مواد پایه انجام دادیم. افزایش قیمت فولاد و میلگرد نیز ناشی از بحران اوکراین است. التهابی که در بازار فولاد و ... شاهد هستیم، کنترل خواهد شد.

فاطمی امین عنوان کرد: در خصوص کالاهای نهایی و مصرفی خانوار کارهای زیادی در دولت انجام شد. کارهایی در وزارت جهاد برای تثبیت قیمت مرغ و تخم‌مرغ انجام شد. در وزارت صمت نیز کارهایی انجام شد که یکی از آن‌ها درج قیمت تولیدکننده بر روی کالاها بود. قیمت مصرف‌کننده را باید فروشگاه اعلام کند. در نتیجه در بیش از ۵ هزار قلم کالا قیمت‌ها کاهش پیدا کرده است. در حوزه خدمات نیز کارهایی انجام دادیم.

وی خاطرنشان کرد: تورم یک بیماری عمیق، گسترده و مزمن اقتصاد ایران است و خوشبختانه در سال جاری نرخ تورم ۱۰ درصد کاهش یافت. در اوایل شهریور به ۴۳ درصد رسیده بود که در ماه گذشته به ۳۵ درصد رسید. ان‌شاالله کاهش تورم و بازگشت آرامش به بازار را در سال آینده نیز شاهد خواهیم بود.

وزیر صمت در ادامه در خصوص شعار سال ۱۴۰۰ گفت: در این حوزه کارهای متعددی صورت گرفته و من به دو سه مورد اشاره خواهم کرد. یکی از اقداماتی که امسال برای رفع موانع صادرات و تولید انجام شد، تسهیل مقررات بود. پیش‌بینی می‌شود صادرات از ۴۷ میلیارد دلار عبور کند. این در حالی است که در سال گذشته ۳۵ میلیارد دلار صادرات داشتیم.

وی عنوان کرد: اکثر واحدهای تولیدی و کسب و کارها از کمبود نقدینگی شکایت می‌کنند. یکی از کارها پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی مبتنی بر پرونده در سامانه الکترونیکی است. این پول در بازارهای دیگر منحرف نخواهد شد، انحراف منابع را کاهش خواهیم داد و دریافت تسهیلات نیز بسیار ساده خواهد شد. امیدواریم با این کار دیگر مشکلاتی که امسال داشتیم، نداشته باشیم.

فاطمی امین گفت: همچنین در دو ماه گذشته کارت بازرگانی که مفسدهای زیادی داشت و شما چیزهایی شنیدید، بدون دخالت عامل انسانی و هوشمند صادر شد. بنابراین مفاسد از بین رفت.

منبع:تسنیم

کد خبر 52286

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =