حذف تدریجی گوشت از سبد غذایی همدانی ها/ بازار فروش گوشت قرمز خوب نیست

شرایط اقتصادی و گرانی رفته رفته گوشت را از سبد خانوارهای همدانی خارج کرده چنان که گویی دیگر در صدر لیست خرید مردم قرار ندارد و حتی به مرور در حال نزول به انتهای لیست خرید است.

بازار؛ گروه استان‌ها: این روزها هر چه به عید نوروز نزدیک تر می شویم، تب و تاب بازار بیشتر و بیشتر می شود؛ اما باز هم این بازار شرایط قبل را به خود ندیده است؛ گرانی و تورم فاکتور جدایی ناپذیر زندگی مردم شده و شرایط کرونایی و تاثیرات آن بر خرید و برگزاری مهمانی ها بر بدنه بازار به جد قابل رویت است.

افزایش روز به روز قیمت‌ها به صورت محسوس زندگی مردم را تحت تاثیر قرار داده و در این بین نرخ گوشت بیش از هرچیز در عدم تمایل مردم به خرید آن موثر بوده است؛ مهرماه سال جاری بود که خبرها از کاهش ۵۰ درصدی سرانه مصرف گوشت قرمز در کشور حکایت داشت.

یکی از شهروندان همدانی در خصوص وضعیت خرید گوشت قرمز برای خانواده اش، به خبرنگار بازار گفت: همیشه زمانی که حقوق می گرفتم، انواع گوشت ها را برای مصرف خانواده ام می خریدم؛ از گوشت مرغ و گوشت قرمز گرفته تا مخلوط چرخ شده و گوشت ماهی؛ اما متاسفانه قیمت گوشت به خصوص گوشت قرمز به سمت و سویی رفته که دیگر نمی توانم به آن صورت رفتار کنم.

گوشت ماهی اول از همه از لیست خرید خانواده ام حذف شد


وی با بیان اینکه اگر بخواهم مانند قبلاً رفتار کنم باید تمامی حقوقم را گوشت بخرم، اظهار کرد: گوشت ماهی اول از همه از لیست خرید خانواده ام حذف شد و حالا نوبت به گوشت قرمز رسیده است.

حذف تدریجی گوشت از سبد غذایی همدانی ها| بازار فروش گوشت قرمز خوب نیست

در ادامه بررسی این موضوع گفتگویی با اکبر سپهری‌وفا رئیس اتحادیه قصابان همدان پیرامون بازار گوشت قرمز و حسین فضلی؛ معاون توسعه و بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان پیرامون وضعیت عرضه اقلام اساسی مورد نیاز مردم از جمله گوشت و برنج و روغن نیز ترتیب داده شد که در ادامه متن این صحبت ها را می خوانید:

رئیس اتحادیه قصابان همدان در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه در حال حاضر بازار گوشت قرمز همدان خوب نیست، گفت: معمولا هر ساله حدود دو هفته مانده به عید نوروز بازار گوشت خوب نیست و مردم به خرید نیازهای ضروری تر مانند پوشاک، کیف و کفش و آجیل مشغول هستند.

اکبر سپهری‌وفا با بیان اینکه قیمت دام نسبت به قبل گران تر شده و امیدواریم با ورود گوشت منجمد به بازار وضعیت بهتر شود، افزود: پیش بینی ما این است که اگر گوشت منجمد که وعده داده شده به بازار بیاید کمک حال بازار خواهد بود و امکان بالاتر رفتن قیمت گوشت وجود ندارد اما اگر وارد بازار نشود باز هم امکان بالا رفتن قیمت ها وجود دارد.

وی در ادامه با اشاره به توزیع روزانه بین ۱۴ تا ۱۵ تن گوشت قرمز در همدان، عنوان کرد: امسال خرید گوشت مردم نسبت به سال گذشته افزایشی نداشت و تقریباً مثل سال های گذشته بود.

رئیس اتحادیه قصابان همدان با بیان اینکه روزانه ۳۵ تا ۴۰ دام سنگین و ۳۵۰ تا ۴۰۰ دام سبک در استان همدان کشتار می شود، اظهار کرد: به گفته سازمان جهاد کشاورزی این مقدار بیش از حد نیاز همدان است و نیاز برخی از استان های دیگر را نیز تامین می کند.

به دلیل کمبود نهاده در ماه گذشته دامداران استان ضرر و زیان های زیادی متحمل شدند و وضعیت به حدی وخیم شد که مجبور به کشتن گاوهای آبستن خود بودند

سپهری‌وفا با اشاره به اینکه در چند روز گذشته مشکل نهاده های دامی که دامداران با آن درگیر بودند تقریباً حل شده است، اضافه کرد: به دلیل کمبود نهاده در ماه گذشته دامداران استان ضرر و زیان های زیادی متحمل شدند و وضعیت به حدی وخیم شد که مجبور به کشتن گاوهای آبستن خود بودند.

حذف تدریجی گوشت از سبد غذایی همدانی ها| بازار فروش گوشت قرمز خوب نیست

معاون توسعه و بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان نیز در گفتگو با خبرنگار بازار از افزایش ۴۰ درصدی جوجه ریزی امسال در مقایسه با سال قبل در همدان خبر داد و گفت: سال گذشته در رابطه با تامین مرغ مشکلات زیادی در استان همدان داشتیم که خوشبختانه این موضوع امسال وجود نداشت.

۴۰۰ تن مرغ منجمد با قیمت هرکیلو ۲۰ هزار تومان برای استان تامین شده و به زودی وارد شبکه توزیع می شود

حسین فضلی با بیان اینکه با هدف تنظیم بازار مرغ، ۴۰۰ تن مرغ منجمد با قیمت هرکیلو ۲۰ هزار تومان برای استان تامین شده و به زودی وارد شبکه توزیع می شود، افزود: همچنین در رابطه با توزیع گوشت منجمد نیز برنامه هایی داریم و ۱۱۰ تن سهیمه گوشت منجمد قرمز در روزهای آینده توزیع می شود و به محض اتمام دوباره سهمیه ای به استان تخصیص می یابد.

وی در پاسخ به سئوالی در خصوص مشکلات برنج ایرانی در بازار همدان نیز بیان کرد: امسال در رابطه با برنج ایرانی سهمیه ای به ما تخصیص داده نشد و هر کالایی که در قالب کالاهای اساسی به ما تخصیص داده شود در مورد آن برنامه ریزی می کنیم، ممکن است در برنامه سال آینده با توجه به طرحی که وزارت جهاد کشاورزی دارد برنج ایرانی نیز به ما تخصیص دهند.

فضلی اضافه کرد: بر اساس طرح کشت قراردادی سازمان تعاون روستایی دستگاه های متولی با برنج کاران قرارداد بسته و سطح زیر کشت برنج را مشخص می کنند و سپس مقدار برنج تولیدی در قالب آن قرارداد پیش خرید می شود.

از اول دی ماه تاکنون یک هزار و ۳۰۰ تن سهمیه برنج تایلندی و ۶۵۰ تن سهمیه برنج هندی به استان اختصاص داده شده است

معاون توسعه و بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه امسال سه مرحله برنج هندی و تایلندی به استان تخصیص یافت، عنوان کرد: از اول دی ماه تاکنون یک هزار و ۳۰۰ تن سهمیه برنج تایلندی و ۶۵۰ تن سهمیه برنج هندی به استان اختصاص داده شد که همه آنها توزیع شده و بخشی کمی از آن باقی مانده، همچنین قیمت هر کیلو برنج تایلندی ۱۲۵ هزار ریال و برنج هندی ۲۴۰ هزار ریال است.

حذف تدریجی گوشت از سبد غذایی همدانی ها| بازار فروش گوشت قرمز خوب نیست

وی درباره تامین روغن خوراکی نیز بیان کرد: روغن خانوار به صورت مستقیم و متمرکز در فروشگاه های زنجیره ای استان توزیع می شود و در این مورد با فراوانی روبرو هستیم و در روزهای اخیر نیز دو هزار تن سهمیه مازاد به استان اختصاص داده شده که نیازمند تعاونی ها برای توزیع به قیمت مصوب هستیم.

فضلی با بیان اینکه در روزهای گذشته در رابطه با روغن صنف محدودیت هایی داشتیم اما خوشبختانه مشکلات حل شده است، افزود: در رابطه با تامین شکر هم مشکلی نداریم و شکر قنادی ها نیز تامین شده و در روزهای گذشته ۳۰۰ تن شکر به این صنف تخصیص داده شد و یک سهمیه ۶۰۰ تنی هم دوباره اعلام شده است، علاوه بر این مقرر شد تعدادی از قنادی های همدان شکر مورد نیاز خود را از کارخانه قند همدان به طور مستقیم تامین کنند.

گوشت جز محصولات غذایی لوکس شده است

با توجه به شرایط اقتصادی و نزدیکی به ایام نوروز به نظر می رسد شاهد کاهش مصرف و حتی حذف گوشت از سبد خانوارهای همدانی هستیم، روندی که با خریدهای نوروزی گره خورده تا آنجا که گویی اولویت خرید گوشت به مرور در حال نزول به انتهای لیست خرید است؛ روندی که در گره خوردن به گرانی و تورم موجب شد گوشت در بین محصولات غذایی لوکس جای گیرد و مانند ماهی با کاهش سرانه مصرف آن به مرور از سفره ها پر بکشد.

در این بین یک نکته قابل تامل است و آن اینکه، استان همدان به لحاظ دامداری به ویژه در بخش عشایری جز استان های مطرح کشور است و جای سئوال است که روند به کدام سمت و سو رفته که این نوع گوشت هم نتوانست به موقع وارد بازار شده و قیمت گوشت را مناسب و مصرف کنندگان را به خرید ترغیب کند؟

کد خبر 52288

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =