هشدار جهاد کشاورزی برای مبارزه با آفت فوزاریوم گندم در گلستان

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی گلستان گفت: کشاورزان برای مبارزه با بیماری فوزاریوم خوشه در مرحله گلدهی از سموم قارچ کش موثر برابر دستورالعمل سازمان حفظ نباتات کشور استفاده کنند.

کیانوش حق نما اظهار کرد: با توجه به مساعد شدن شرایط محیطی برای آلودگی و توسعه بیماری‌های قارچی در مزارع گندم به ویژه بیماری فوزاریوم، مبارزه با این بیماری در مزارع گندم ضروری است.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی گلستان افزود: بیماری بلایت (فوزاریوم) موجب سفید شدن خوشه پیش از رسیدن دانه، کاهش محصول و قوه نامیه بذر و کاهش کیفیت آرد گندم می‌شود.

حق نما اضافه کرد: در صورت وجود رطوبت میسلیوم قارچ به رنگ صورتی ظاهر می‌شوند و علائم بیماری در سایر قسمت‌های بوته به صورت پوسیدگی ریشه و طوقه، قهوه‌ای شدن پای ساقه و سیاه شدن گره‌ها است.

وی هشدار داد: بذر تولید شده توسط بوته‌های آلوده به فوزاریوم خوشه حاوی زهرابه‌های خاصی هستند که مصرف آنها برای انسان و دام زیان‌آور است.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی گلستان گفت: تناوب کشت، از بین بردن بقایای محصول، شخم عمیق و به موقع و استفاده از ارقام متحمل و رعایت اصول زراعی برای تهویه و تابش نور بیشتر به داخل مزرعه توصیه می‌شود.

حق نما ادامه داد: برای مبارزه با بیماری فوزاریوم خوشه در مرحله گلدهی از سموم قارچ کش موثر برابر دستورالعمل سازمان حفظ نباتات کشور استفاده کنند.

وی مثلث رطوبت هوا، میزبان و وجود عامل بیماری در منطقه را عامل بروز آفت در محصول کشاورزان دانست و افزود: اگر کشاورزان تعادل کود پتاس و ازت مصرفی خود را متعادل کنند خسارت بیماری کمتر خواهد شد.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی گلستان ادامه داد: به دلیل آنکه سمپاش ها و کیفیت آب سم‌پاشی متفاوت است امکان دارد محصولات نیاز به سمپاشی مجدد داشته باشند بنابراین کشاورزان بعد از پنج روز که از سم‌پاشی گذشت دوباره به مزارع خود سرکشی و در صورت لزوم سمپاشی را تکرار کنند.

منبع:مهر

کد خبر 52385

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =