پرداخت یارانه به مرغ رسید/ یارانه جدید دولت برای خرید مرغ

بعد از افزایش قیمت مرغ، حالا دولت راهکار جدیدی برای کنترل قیمت مرغ پیدا کرده است. اینکه مرغ را با قیمت آزاد از مرغداری‌ها بخرد و با قیمت دولتی به مصرف‌کنندگان بدهد. این یعنی پرداخت یارانه به خرید مرغ هم رسیده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، این خبری است که مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور اعلام کرده و مرغداران را به مازاد تولید تشویق کرده است. چراکه قرار است مرغداران بخشی از مرغ تولیدی خود را در بازار آزاد بفروشند و مازاد آن را با همان قیمت به دولت بدهند.

به گفته محسن سلامی و بر اساس گزارش همشهری، دولت خرید تضمینی مرغ با نرخ مصوب را در تمام استان‌ها آغاز کرده است. به این ترتیب که دولت مازاد تولید مرغداری‌ها را با قیمت هر کیلو ۳۰ تا ۳۳ هزار و ۳۶۰ می‌خرد. آنها را در سردخانه نگهداری می‌کند و مرغ‌های منجمد را به قیمت ۲۷ هزار تومان به مردم می‌فروشد.

این یعنی دولت روی هر کیلو مرغ به مصرف‌کنندگان سه تا ۶ هزار تومان یارانه می‌دهد. یارانه‌ای که نصیب همه افراد نمی‌شود و تنها شامل افرادی می‌شود که مرغ دولتی می‌خرند و یا به عبارتی افرادی که توان خرید مرغ را دارند.

میزان یارانه برای خرید مرغ مازاد

اما دولت باید برای خرید مرغ مازاد چقدر یارانه پرداخت کند؟ آنگونه که دبیر انجمن تولیدکنندگان گوشت مرغ اعلام کرده است مازاد تولید مرغ روزی ۵۰۰ تن است. اما مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام استان تهران، مازاد تولید مرغ در کشور را هزار تن اعلام کرده است.

این یعنی دولت باید برای خرید ۵۰۰ تا هزار تن مرغ یارانه سه تا شش هزار تومانی پرداخت کند. این رقم جدای از مبلغی و هزینه‌ای است که دولت برای واردات مرغ منجمد و واردات تخم مرغ نطفه‌دار هزینه کرده است. دو اقدامی که سبب مازاد تولید شده و حالا دولت مجبور است یارانه خرید مرغ پرداخت کند.

سوالی که در این میان وجود دارد این است که چرا مازاد مرغ تولید شده صادر نمی‌شود؟ پاسخ ساده است. دولت صادرات مرغ را ممنوع کرده است. حالا یا باید صادرات مرغ را آزاد کند یا باید مازاد این مرغ را خود دولت ذخیره کند.

مساله مهم این است که امکان آزادسازی صادرات مرغ وجود دارد. اما باید دید مرغداران می‌توانند بازار صادراتی که از دست رفته را به زودی احیا کنند؟ افزایش مازاد تولید، احتمالا پیامد دیگری هم دارد. اینکه جوجه‌ریزی مرغداری‌ها کاهش پیدا می‌کند و با کاهش جوجه‌ریزی، احتمالا به زودی با کمبود مرغ در بازار مواجه می‌شویم و نتیجه آن افزایش قیمت مجدد مرغ است. البته آن زمان شاید دولت بتواند مرغ‌های منجمد دپو شده را وارد بازار کند که قیمت کنترل شود.

کد خبر 52410

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =