شیر خشک تولید داخل با ٥٠ درصد تخفیف صادر می شود

تولیدکنندگان شیرخشک در حالی محصولات خود را با تخفیف 50 درصدی به بازارهای جهانی عرضه می کنند که ازمواد اولیه ارزان، عوارض گمرکی بسیار پایین و یارانه دولتی بهره می برند و با توجه به صادرات سالانه 120 هزار تن شیرخشک بیش از یک هزار و 440 میلیارد تومان یارانه صرف صادرات این محصول می شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی برنا، افزایش قیمت شیر خام به دلیل رشد قیمت نهاده‌های دامی و هزینه تمام شده تولید و کاهش قدرت خرید مردم باعث شده است میزان سرانه مصرف شیر و لبنیات در کشور کاهش یابد و با مازاد تولید شیر در کشور مواجه شویم. در این شرایط شیر خام مازاد تولید شده تحویل کارخانه های شیرخشک می شود.

عرضه شیر خام به کارخانه‌های تولید شیرخشک طی یک ماه به حدی افزایش یافته است که میزان تولید این کارخانه‌های به بیش از دو برابر مصرف داخلی کشور، به میزان 12 هزار تن در ماه رسیده است و با توجه به کمبود شیر خشک در بازارهای جهانی می‌توان به کارشناسی دقیق بازارها این محصول را با قیمت‌های مناسبی صادرکرد.

با این حال رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک در مصاحبه‌ای اعلام کرد، حدود 28 هزار تن شیرخشک در انبارها موجود است و هر ماه 7 هزار تن مازاد بر تقاضای داخلی شیر خشک تولید می شود اما تولیدکنندگان شیرخشک برای استمرار تولید نیازمند مشوق صادراتی دارند!

13990303000397_Test_PhotoN

این در شرایطی است که تولیدکنندگان شیرخشک به دلیل یارانه‌های دولت و هزینه پایین انرژی و نیروی کار و مواد اولیه ارزان شیر خشک را با هزینه  تمان شده بسیار کمتری نسبت به تولدید کنندگان خارجی، تولید می کنند و حتی عوارض گمرکی شیر خشک نیز در جهت تسهیل صادرات از 16 هزار تومان به 5 هزار تومان کاهش یافت است که با توجه به این موارد صادرات این محصول با در مقایسه با رقبای خارجی می تواند برای تولید کننده داخلی سود بالایی ایجاد کند.

در این شرایط تولیدکنندگان شیرخشک این محصول را که با مواد اولیه ارزان، عوارض کمرکی بسیار پایین و یارانه دولتی  وهزینه تمام شده بسیار پایین تولید می کنند را به نصف قیمت این محصول در بازار های جهانی به کشورهای دیگر صادر می کنند. با این حال رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک به جای اینکه بر رشد صادرات این محصول در شرایط کمبود شیر خشک در بازارهای جهانی و یا صادرات 28 هزار تن شیرخشک دپو شده انبارها تاکید داشته باشد، اعلام می کند در صورت عدم پرداخت مشوق صادراتی تولید شیر خشک را کاهش می دهیم!

بر اساس اعلام یک مقام مسئول بیش از 12 هزار تومان یارانه دولتی برای صادرات یک کیلو گرم شیر خشک صرف می شود و توجه به صادرات سالانه 120 هزار تن شیرخشک بیش از یک هزار و 440 میلیارد تومان یارانه دولتی صرف صادرات این محصول می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر 52420

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =