نگاهی آماری به بازار آبمیوه در جهان می۲۰۲۲  + تفکیک محصول و کشورها

مواد غذایی> اقتصادغذا - juice market در گزارشی آماری به بررسی بازار انواع آبمیوه به تفکیک محصول و کشورهای تولیدکننده پرداخته است.

به گزارش پایگاه خبری اقتصاد غذا «فود پرس»، متن گزارش به شرح زیر است:

شرکت نوو نورد با همکاری مهندس مهرداد شمس مولوی (انجمن آبمیوه و کنسانتره ایران)

آب سیب
مقدار موجودی سیب سردخانه ای در لهستان برای ارائه به تولیدکنندگان هنوز مشخص نیست زیرا دولت در عرضه دخالت کرده است. انتظار می‌رود دولت لهستان برای ۲۰۰،۰۰۰ تن سیب به کشاورزان مبلغPLN۱.۰۰/kg (۰.۲ Euro/kg)  را پیشنهاد دهد. پیشبینی می‌شود این برنامه تا اواسط ماه می اجرایی شود اما هنوز موانعی بر سر راه آن قرار دارد که باید برداشته شود. قیمت‌گذاری فعلی برای سیب برای فرایند حدود PLN۰.۶۵-۰.۷۰/kg (۱۳۵-۱۴۰ Euro/t ) می‌باشد که به نوبه خود نسبتاً گران می‌باشد و با قیمت‌گذاری دولت حدود PLN ۰.۳۰/ kg بالاتر ازاین قیمت، تولیدکنندگان می‌گویند که تهیه سیب با قیمت مناسب برای آنها سخت‌تر خواهد شد. کسانی که سیب در سردخانه دارند منتظر افزایش PLN ۰.۳۰/ kg هستند تا از طریق برنامه دولت تا جایی که امکان داشته باشد بفروشند، قبل از آنکه سیب را به تولیدکنندگان عرضه کنند. محصول سیب در فصل ۲۰۲۱/۲۰۲۲ در لهستان خوب بود اما حجم بسیار بالایی نبود. و همینطور بازار تازه‌خوری هم بازار قوی نبوده است. تحلیلگران تخمین می‌زنند که حدود ۵۰۰،۰۰۰-۷۰۰،۰۰۰ تن سیب در سردخانه های لهستان موجود باشد که بیشتر از نیاز بازار تازه‌خوری و صنایع تبدیلی است. قیمت های پیشنهادی از لهستان برای کنسانتره آب سیب (AJC, Apple Juice Concentrate) با بریکس ۷۰، اسیدیته ۲.۵-۳%، تحویل درب کارخانه لهستان، EUR۱۴۰۰-۱۴۵۰/ ton می‌باشد که در مقایسه با ماه پیش (EUR۱۳۵۰- ۱۴۵۰/tons) افزایش نشان می‌دهد و همه تولیدکنندگان AJC نیز قادر به عرضه نیستند.


تقاضا
موردی که این روزها زیاد بحث می‌شود هزینه‌های سربار جدید و بسیار بالای تولید بویژه هزینه‌های انرژی و کارگر می‌باشد. این هزینه‌ها برای تولیدکنندگان که تلاش می‌کنند آن را به خریداران انتقال دهند دردسر ساز شده است. هنوز گمان می‌رود که بسیاری از خریداران عمده هم در اروپا و هم در آمریکای شمالی سفارش های قابل توجهی دارند که تأمین نشده است. و هر دوی تولیدکننگان و تجار می‌گویند که مدام درخواست‌هایی با حجم بالاتر از مقداری که بتوانند در حال حاضر تأمین کنند، دریافت می‌کنند. به گفته تحلیلگران بازار، بیشتر خریداران انتظار قیمت پایینتر را در این وقت سال داشتند و اگر می‌دانستند که بازار تا این میزان سفت و سخت خواهد بود، زودتر خرید می‌کردند.

در رابطه با جنگ در اکراین و تأثیر آن در سیستم عرضه و تقاضا در هر دو کشور درگیر، احتمالا واردات روسیه کاهش یابد اما به صفر نرسد. روسیه معمولا سالانه ۸۰،۰۰۰ تن کنسانتره آب سیب (AJC) واردات می‌کند. اوکراین یک تولید کننده عمده AJC اسیدیته بالاست که در سال‌های اخیر حدود ۶۰،۰۰۰ -۱۰۰،۰۰۰ تن AJC روانه بازار کرده است. احتمال دارد که تولیدگنندگان در اکراین نتوانند از طریق بندر اٌدسا صادرات کنند و خواهند توانست حجم های کوچکی را از طریق شبکه جاده ای منتقل کنند که در این صورت نیز گفته می‌شود تهیه بشکه بسیار مشکل هست.
همچنین هفته پیش محدودیت تجارت برداشته شد که حالا اجازه صادرات AJC از لهستان به بلاروس را می‌دهد. تحلیلگران می‌گویند که انتظار می‌رود بازار تنگاتنگ باقی بماند تا زمانی که محصول بعدی سیب لهستان به چرخه تولید وارد شود.
فصل پیش رو شرایط رشد سیب در لهستان مطلوب است، یخ زدگی اتفاق نیافتاده است و از اوایل ماه می درختان شروع به شکوفه دادن کرده اند. منابع آگاه این صنعت در اروپا گفته‌اند که شکوفه‌ ‌دهی به دلیل سرمای هوا ۲ تا ۳ هفته تأخیر داشته‌است که منجر به تعویق افتادن برداشت خواهد شد. پیشبینی اولیه از اندازه میوه بلافاصله بعد از گلدهی مشخص خواهد شد اما کارشناسان می‌گویند که آنها نیاز دارند که ریزش معمول ماه ژوئن (June fall، یکی از ریزش های میوه که معمولا در ماه ژوئن اتفاق می‌افتد) را ببینند بعد بتوانند تخمین نزدیکی در رابطه با تولید بزنند.


ترکیه
در این میان قیمت عرضه سیب در ترکیه بسیار گران و حدود EUR ۰.۱۸-۰.۲۰/ kg می‌باشد که قیمت‌گذاری AJC با اسیدیته ۱.۴-۱.۸% ، بسته‌بندی بشکه و تحویل درب کارخانه در ترکیه را به EUR ۱۴۰۰+/tons می‌رساند در حالی که در ماه گذشته EUR۱۴۰۰-۱۵۵۰/tons بود. تجار در اروپا می‌گویند که تولیدکنندگان ترک در حال حاضر تقریباً کنسانتره‌ای برای فروش ندارند.


چین
تولیدکنندگان چینی با مشکل یافتن میوه کافی مواجه هستند که منجر به قیمت نسبتاً مقطوع AJC با بریکس ۷۰، اسیدیته پایین و FOB چین در USD ۱۲۰۰/ton شده است در حالی که در ماه گذشته حدود USD ۱۰۰۰-۱۲۵۰/ton بود.
کمبود عرضه از سمت اوکراین خریداران آمریکای شمالی را وادار خواهد کرد تا برای مقادیر بیشتر AJC به چین نگاه کنند. اما هنوز علاوه بر اسیدیته پایین مشکلات جدی هم برای حمل از چین به دلیل محدودیت های کرونا و انباشت در حمل و نقل وجود دارد.

آب پرتقال
تخمین فعلی تولید از محصول فصل ۲۰۲۲/۲۰۲۳ در برزیل درمحدوده ۳۰۰-۳۴۰ میلیون جعبه می‌باشد. این این تخمین حاکی از محصول نرمال می‌باشد.

آب گریپ فروت
وزارت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (USDA) پیشبینی میزان تولید محصول گریپ فروت فلوریدا را در فصل ۲۰۲۱/۲۰۲۲ حدود ۳۰۰،۰۰۰ جعبه کاهش داده است و به میزان ۳.۶ میلیون جعبه تخمین می‌زند.

آب لیمو
تولید کنندگان در آرژانتین شروع به فرایند کردن محصول لیمو۲۰۲۲ کرده‌اند و شرایط برداشت محصول مساعد است

آب انگور
تولیدکنندگان در آرژانتین با پرونده ضد- قیمت‌شکنی (Anti-dumping case) مواجه هستند که از سوی آیالات متحده آمریکا تشکیل شده است و تا ماه اکتبر ادامه خواهد داشت. بنابراین میزان حمل به آیالات متحده آمریکا کاهش خواهد یافت و این ناشی از عدم قطعیت در رابطه با میزان عوارض گمرکی است که ممکن است برای محموله‌هایی که از اواسط ماه می تا اکتبرتحویل داده خواهند شد، از سوی آیالات متحده آمریکا اعمال شود.

آب آناناس
شرایط برداشت در تایلند مساعد است و تحویل میوه به کارخانه‌ها در حال سرعت گرفتن است.

آب انبه
صنعت در کلمبیا وارد پیک محصول تابستانه شده است و شرایط برداشت مساعد است.


آب پشن فروت
قیمت میوه در ویتنام در ماه گذشته گزارش شد که کاهش یافته است اما اخیراً دوباره به قیمت اولیه بازگشته است.


برای مطالعه متن اصلی و جزئیات بیشتر لطفا کلیک کنید.

کد خبر 52716

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =