افزایش قیمت مصوب برنج خارجی فعلا منتفی است

مدیرکل هماهنگی توزیع و فروش شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: با وجود اینکه قیمت های جهانی برنج افزایش یافته است دولت به منظور تنظیم بازار برنامه ای برای افزایش قیمت مصوب برنج خارجی ندارد.

حجت براتعلی، مدیرکل هماهنگی توزیع و فروش شرکت بازرگانی دولتی ایران اظهار داشت: به دلیل بروز خشکسالی که در سال گذشته تجربه کردیم تولید برنج در کشور کاهش و قیمت ها در بازار افزایش یافت، از طرفی انتظارت تورمی که از بابت حذف ارز ترجیحی وجود دارد نیز به این افزایش قیمت ها دامن زد.

وی افزود: برخی از شبکه های دلالی نیز در استان های شمالی کشور برنج را از دست کشاورزان خارج و ذخیره کردند تا با هدف انتظارات تورمی با قیمت بالاتر بفروشند.

 مدیرکل هماهنگی توزیع و فروش شرکت بازرگانی دولتی ایران ادامه داد: با اقداماتی که ستاد تنظیم بازار وزارت جهادکشاورزی و ستاد تنظیم بازار کشور انجام داد قیمت برنج کنترل شد و عرضه کنندگان ملزم به رعایت این نرخ ها شدند.

وی اظهار داشت: با اینکار سودجویان نتوانستند به اهداف خود برسند و  اکنون روند بازار برنج مناسب است؛ همچنین شرکت بازرگانی دولتی توزیع  مستمر برنج خارجی به قیمت مصوب را در دستور کار دارد.

 مدیرکل هماهنگی توزیع و فروش شرکت بازرگانی دولتی ایران ادامه داد: در سال گذشته 620 هزار تن برنج خارجی به قیمت مصوب توزیع شد که در سه سال گذشته این حجم از عرضه برنج توسط دولت بی سابقه بوده و دو برابر حجم عرضه شده در سال قبل خود است.

افزایش قیمت مصوب برنج خارجی فعلا منتفی است

وی اظهار داشت: برنامه ای برای تغییر قیمت برنج های خارجی از محل ذخایر راهبردی گرفته نشده است اما شاید در شرایط مناسب تر این اقدام صورت گیرد.

وی تصریح کرد: بودجه دولتی برای تامین برنج های خارجی استفاده می شود و باید به شکلی هزینه شود که دولت  برای تامین آنها متضرر نشود اما در شرایط فعلی برای کنترل قیمت‌ها و تنظیم بازار تغییری در نرخ مصوب برنج صورت نگرفته است.

 براتعلی اظهار داشت: به هر حال نباید  دولت اقدام به دامپینگ قیمت برنج  کند تا بخش خصوصی نیز بتواند برای واردات اقدام کند اما  تاکید می‌شود فعلا برنامه ای برای تغییر قیمت ها نیست.

هندوستان صادرات برنج  را محدود کرد قیمت جهانی 20 درصد افزایش یافت

 مدیرکل هماهنگی توزیع و فروش شرکت بازرگانی دولتی ایران ادامه داد: بعد از جنگ اوکراین و روسیه کشور های مختلف به دنبال حفظ  ذخایر کالاهای اساسی خود از جمله برنج هستند به طوری که در هندوستان به عنوان صادر کننده عمده برنج، نیز صادرات این محصول را محدود کرده است.

وی اظهار داشت: قیمت برنج به دلیل کاهش عرضه در بازار قیمت جهانی این محصول نیز افزایش یافته است و قیمت برنج نیز بعد از جنگ در اروپا حدود 20 درصد افزایش یافته است.

منبع:تسنیم

کد خبر 52750

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =