۱ نفر
۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۰
آیا برنج باعث افزایش کلسترول می‌شود؟

برخی شواهد نشان می دهد که مصرف بیش از حد برنج سفید ممکن است منجر به کلسترول بالا شود.

 برنج یک غذای اصلی در سراسر جهان است. با این حال، شواهدی در مورد اثرات سلامتی برنج به بدن وجود دارد که خوردن آن می تواند منجر به کلسترول بالا شود. اگرچه برنج حاوی کلسترول نیست، اما می تواند بدن را به گونه ای تحت تاثیر قرار دهد که ممکن است سطح کلسترول یا تری گلیسیرید افراد را افزایش دهد. علاوه بر این، برای تعیین اینکه آیا برنج می تواند باعث ایجاد کلسترول بالا در فرد شود، باید عوامل مختلفی را در نظر گرفت. این موارد شامل نوع و وعده‌های مصرف برنج و همچنین مستلزم نوع مواد غذایی مصرف‌شده همراه با برنج است.

نوع برنجی که فرد می خورد ممکن است تعیین کند که آیا خطر افزایش کلسترول را دارد یا خیر؟ دو نوع دانه برنج به نام دانه‌های تصفیه شده و دانه های تصفیه نشده وجود دارد. تولیدکنندگان مواد غذایی با حذف پوسته، سبوس و جوانه، غلات تصفیه شده را تولید می کنند و آنها را فاقد مواد مغذی مانند ویتامین ب و فیبر می کنند. برنج سفید به عنوان یک دانه تصفیه شده طبقه بندی می شود، اگرچه تولید کنندگان در ایالات متحده اغلب آن را با مواد مغذی غنی می کنند. با این حال، هنوز فاقد فیبر است.

برنج تصفیه نشده شامل: برنج قهوه ای، برنج وحشی، برنج سرخ، برنج بنفش و برنج سیاه است. تحقیقات نشان می دهد که خوردن غلات تصفیه نشده برای سلامت کلی و مدیریت کلسترول بهتر است. علاوه بر این، یک مطالعه منبع معتبر در سال ۲۰۲۰ که شامل بیش از ۱۳۲۰۰۰ شرکت‌کننده در ۲۱ کشور بود، نشان داد که مصرف بیشتر برنج سفید با افزایش خطر ابتلا به دیابت مرتبط است و قوی‌ترین همبستگی در جنوب آسیا رخ می‌دهد.

این مطالعه نشان می دهد که شاخص گلوکز برنج سفید فرآوری شده مشابه نان سفید بالا است و مصرف مواد غذایی با سطوح گلوکز بالا یک عامل خطر برای دیابت است. علاوه بر این، قند اضافی در خون نیز می تواند منجر به سطوح بالای تری گلیسیرید شود که می تواند باعث کلسترول بالا شود. مطالعه فوق نشان می دهد که مصرف بیش از حد برنج می تواند باعث افزایش سطح قند خون شود.

 در مجموع شواهد نشان می دهد که خوردن غلات تصفیه شده، مانند برنج سفید، ممکن است باعث افزایش سطح کلسترول در فرد شود. بنابراین، نهادهای مشاوره توصیه می کنند که مردم حداقل نصف مقدار مصرف روزانه غلات خود را به شکل کامل و تصفیه نشده مصرف کنند. بنابراین، برای مدیریت کلسترول، افراد می توانند انواع برنج سبوس‌دار را برای خوردن در مقادیر متوسط مناسب برای اهداف سلامتی و وزن خود انتخاب کنند. علاوه بر این، جایگزین های مغذی تر برای برنج سفید شامل برنج گل کلم، کینوآ و بلغور است. اگر فردی در مورد کاهش سطح کلسترول خود به مشاوره نیاز دارد، می تواند با پزشک یا متخصص تغذیه صحبت کند.

منبع:سیناپرس

کد خبر 52752

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =