۰ نفر
۱۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۸
۵ قانون غذا خوردن برای تقویت سلامت روان

اختلالات افسردگی یکی از شایع‌ترین بیماری‌ها در سراسر جهان است و بر اساس برآوردها، حدود ۲۰ نفر از هر ۱۰۰ نفر، یعنی از هر پنج نفر، یک نفر حداقل یک بار در زندگی از افسردگی رنج می‌برد.

به‌ گزارشنشریه آلمانی "Focus Online" دکتر "اوما نایدو" روانپزشک در بیمارستان عمومی ماساچوست و متخصص تغذیه، معتقد است که درست غذا خوردن می‌تواند سلامت شما را بهبود بخشد و حتی علائم بیماری‌های روانی را تا حدودی کاهش دهد. وی در کتاب خود تحت عنوان "تغذیه برای روان" توضیح می‌دهد که کدام غذاها و مواد مغذی مفید و کدام مضر هستند.

نایدو می‌گوید: این‌که چگونه کسی به یک رژیم غذایی خاص واکنش نشان می‌دهد، متفاوت است. برخی از رژیم‌های غذایی که برای یک فرد بسیار خوب تاثیر کرده‌اند، ممکن است برای دیگری به همان شکل موثر نباشند.

بااین‌حال، او توضیح می‌دهد که حتی تغییرات کوچک در رژیم غذایی مانند مصرف بیشتر سبزیجات و انواع توت‌ها و همچنین چربی‌های سالم مانند امگا ۳، روغن زیتون و آجیل می‌تواند خلق‌وخو و تمرکز را بهبود بخشد.

نایدو همچنین تأکید می‌کند که یک رژیم غذایی سالم به‌هیچ‌وجه نمی‌تواند جایگزین درمان روانپزشکی شود بلکه آن را به شکلی معنادار و مؤثر تکمیل می‌کند.

۱. قانون ۸۰-۲۰

نایدو به بیماران توصیه می‌کند که از قانون ۸۰-۲۰ پیروی کنند. ۸۰ درصد از رژیم غذایی باید تا حد امکان با غذاهای فرآوری نشده، طبیعی و غنی از فیبر پوشش داده شود. ۲۰ درصد باقی‌مانده گاهی اوقات می‌تواند اصطلاحا "ناسالم" باشد و هوس‌های غذایی را برطرف کند. در نهایت، تغذیه باید بدن و ذهن را ارضا کند.

۲. هرچه رنگارنگ‌تر، بهتر

این متخصص تاکید می‌کند که تا حد امکان غذاهای با رنگ‌های مختلف باید در هر وعده مصرف شود. سه‌چهارم بشقاب باید با سبزیجات پر شود. یک چهارم باقی‌مانده از چربی‌های سالم مانند روغن زیتون و آجیل و کربوهیدرات‌های با زنجیره بلند مانند غلات کامل یا کینوآ تشکیل شود. مراقب مصرف پروتئین کافی نیز باشید. قانون کلی این است: یک گرم پروتئین به ازای هر کیلوگرم وزن بدن باید مصرف شود. بنابراین یک زن ۶۵ کیلوگرمی باید حدود ۶۵ گرم پروتئین مصرف کند، حالا از طریق گوشت یا ماهی، حبوبات یا محصولات لبنی.

۳. مصرف سبزیجات برگ سبز

سبزی‌های با برگ‌های تیره به‌ویژه مغذی هستند. هرچه سبزی تیره‌تر باشد، تراکم مواد مغذی آن بیشتر است. بنابراین باید روزانه چهار تا شش مشت سبزیجات برگ سبز مانند اسفناج، کاهو، چغندر، کلم‌پیچ بخورید.

۴. گوش دادن به بدن

به‌طور کلی، شما همیشه باید به احساس بدن خود گوش دهید. از احساسی که بعد از غذا دارید آگاه باشید. اگر بعد از غذا خسته و بی‌حال هستید یا نمی‌توانید تمرکز کنید، سوءهاضمه یا علائم مشابه دارید، باید این سوال را داشته باشید که آیا غذاهایی که قبلا مصرف کرده‌اید مقصر هستند یا خیر. فقط غذاهایی را مصرف کنید که هم از نظر جسمی و هم از نظر روحی به شما احساس خوبی می‌دهند.

۵. اجتناب از غذاهای التهاب‌زا

به‌گفته نایدو، غذاهای فوری می‌توانند باعث بروز التهاب در بدن شوند و در نتیجه اضطراب، استرس روانی و افسردگی را نیز افزایش دهند. از این غذاها باید فقط در حد اعتدال لذت برد.

منبع:ایسنا

کد خبر 52773

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =