۰ نفر
۲۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۰
چرا رب گوجه فرنگی در بازار کمیاب شد؟

عضو هیات مدیره سندیکای صنایع کنسرو ایران، از توقف تولید و عرضه در برخی از کارخانه های تولیدکننده رب گوجه فرنگی خبر داد و گفت: دلیل این توقف بلاتکلیفی در تعیین و اعلام قیمت های جدید توسط ستاد تنظیم بازار است.

اقتصاد آنلاین-سپیده قاسمی؛ محمد میررضوی،عضو هیات مدیره  و دبیر سندیکای صنایع کنسرو ایران، در گفتگو با اقتصاد آنلاین دلیل کاهش عرضه رب گوجه فرنگی را بلاتکلیفی در تعیین و اعلام قیمت های جدید توسط ستاد تنظیم بازار به کارخانه های تولید کننده این محصول، بر اساس افزایش هزینه های تمام شده تولید در سال جاری اعلام کرد.

وی گفت: در سالجاری هزینه های تولید مانند دستمزد، سربار، حمل و نقل و ... افزایش قابل توجه داشته اند که هزینه تولید محصول نهایی را بسیار بالا برده است.

میررضوی با تاکید بر اینکه تنها در گوجه فرنگی که ماده اصلی تولید رب است افزایش چند برابری قیمت داشته ایم، افزود: قیمت هر کیلوگرم گوجه فرنگی تحویل درب کارخانه سال گذشته یک هزار و ۷۰۰ تا یک هزار و ۸۰۰ تومان بود که امسال به ۴ هزار و ۲۰۰ تا ۴ هزار و ۳۰۰ تومان افزایش یافته است.

به گفته میررضوی؛ حدود سه ماه پیش سندیکای صنایع کنسرو ایران با توجه به افزایش هزینه مولفه های تولید، شرایط کنونی را پیش بینی و هشدارهای لازم را به مسئولان داد.

وی تصریح: همچنین اعضای هیات مدیره سندیکا با مسئولان سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار چند جلسه برگزار کردند و به آنها اطلاع دادند که، کاهش تولید و عرضه، در صورت عدم اصلاح قیمت مصرف کننده با توجه به بالا رفتن هزینه های تولید اجتناب ناپذیر است.

این عضو هئیت مدیره سندیکای صنایع کنسرو ایران، همچنین از ارائه آنالیز قیمت تمام شده تولید رب گوجه فرنگی به ستادتنظیم بازار بر اساس هزینه تولید در سالجاری خبر داد و گفت: به رغم ارسال آنالیز قیمت، همچنان مسئولان سکوت کرده و صنایع در بلاتکلیفی هستند که در بلند مدت می تواند چالش های جدی تر ایجاد کند.

میررضوی افزود: اگر ستاد تنظیم بازار با اصلاح قیمت مخالف است یا آنالیز قیمت ما را قبول ندارد اعلام کند تا صنایع از این بلاتکلیفی خارج شوند و بتوانند برنامه ریزی متناسب با شرایط فعلی را انجام دهند.

وی از اعلام قیمت جدید پیشنهادی سندیکا برای رب گوجه فرنگی امتناع کرد و دلیل آن را جلوگیری از آشفتگی بیشتر در بازار این محصول عنوان کرد.

میررضوی تاکید کرد: صنایع تنها خواستار قیمت واقعی برای محصولات خود به علاوه سود قانونی ۱۷ درصد برای کارخانه ها هستند تا امکان ادامه فعالیت و حفظ اشتغال کارگران را داشته باشند.

وی یادآور شد: بلاتکلیفی در تعیین قیمت جدید رب گوجه فرنگی برای کارخانه های تک محصولی می تواند نتایج مخرب بیشتری به دنبال داشته باشد که این نتایج می تواند از انباشت زیان تا تعطلی کامل خط تولید باشد.

گفتنی است؛ کارشناسان علاوه بر کاهش عرضه توسط کارخانه ها، دلیل دیگری را نیز برای کمیاب شدن رب گوجه فرنگی در بازار عنوان می کنند. به گفته آن ها؛ برخی فرصت طلبان در بازار با کاهش عرضه کارخانه ها، دست به احتکار برای گران فروشی زده اند.

کد خبر 52838

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =