کشت قراردادی باعث تشویق کشاورزان به کشت کلزا و توسعه کشت دانه‌های روغنی می شود

هم‌افزایی لازم برای ایجاد امنیت غذایی کشور نیز ایجاد شده و یکی از نمونه‌های آن اجرای طرح کشت قراردادی در جهت تشویق کشاورزان به تولید کلزا و تقویت دانه‌های روغنی در کشور است.

حمیدرضا مستانی، مدیرعامل شرکت نوید خلیج فارس اظهار کرد: امروزه غلات نزدیک به ۷۰ درصد سطح زیر کشت از یک میلیارد هکتاری جهان را تشکیل داده است و تقریباً نیمی از کل نیازهای غذایی انسان به طور مستقیم از غلات تأمین می‌شود. مطالعات و آینده‌پژوهی در حوزه غلات و دانه‌های روغنی حکایت از آن دارد که افزایش جمعیت شهرنشینی و محدودیت اراضی کشاورزی، همچنین کمبود منابع آب، افزایش شدید بهای کودهای شیمیایی، پایین آمدن بهره دهی اراضی و افزایش تولید بیودیزل‌ها از چالش‌های اساسی پیش رو در بیشتر کشورهای دنیاست.

وی افزود: از دیگر چالش‌های ایجاد شده اخیر، جنگ اوکراین و روسیه بوده که نظام تأمین غذایی بین‌المللی را به خطر انداخته است. این دو کشور جزو بزرگ‌ترین تأمین کنندگان غلات به‌ویژه گندم و دانه روغنی آفتابگردان هستند. با وضعیت پیش رو، تغییر مسیر تأمین از دیگر منابع همچون برزیل، آرژانتین و هند از جمله راهکارهای برون رفت از این شرایط برای ایران و دیگر کشورهای منطقه به شمار می رود.

مستانی گفت: خوشبختانه در سال‌های اخیر به‌رغم مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم‌ها و بی ثباتی در سیاست‌گذاری‌های مختلف، هرجا ارتباط تنگاتنگ و نظام‌مند بین صنعت، تجارت، کشاورزی و بهره‌گیری از ظرفیت‌های هر یک از حوزه‌ها برقرار شده، هم‌افزایی لازم درجهت ایجاد امنیت غذایی کشور نیز ایجاد شده است. یکی از نمونه‌ها و توفیقات بارز در این راه، اجرای طرح کشت قراردادی در جهت تشویق کشاورزان به تولید کلزا و تقویت دانه‌های روغنی در کشور بوده است.

نوید خلیج فارس بزرگ‌ترین مجری طرح کشت قراردادی در کشور
وی یادآور شد: بر این اساس، شرکت نوید خلیج فارس در سال اول طرح کشت قراردادی، در مجموع با ۵۴ هزارتن دانه روغنی کلزا به عنوان بزرگ‌ترین مجری طرح کشت قراردادی در کشور، گامی هر چند کوچک در ایجاد هم افزایی بین صنعت، کشاورزی و بازرگانی برداشته و نوید بخش روزهای بهتر در توسعه کشت غلات و دانه‌های روغنی است.
 

کد خبر 52853

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =