کشاورزی> مجری طرح گندم گفت: برآورد ما از میزان تولید گندم در سال زراعی جاری حدود 11 میلیون و 60 هزار تن و خرید تضمینی 7 میلیون و 700 هزار تن است.

اسماعیل اسفندیاری‌پور مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی گفت: برداشت گندم اواخر اسفند در سیستان و بلوچستان آغاز شده و در سایر استان‌های گرمسیر و جنوبی کشور از جمله فارس و خوزستان از حدود 20 فروردین آغاز می‌شود.

وی در مورد پیش‌بینی میزان تولید و خرید تضمینی گندم در سال زراعی جاری، افزود: برآورد ما از میزان تولید گندم در سال زراعی جاری حدود 11 میلیون و 60 هزار تن و خرید تضمینی 7 میلیون و 700 هزار تن است.

مجری طرح گندم بیان داشت: مسئول خرید گندم شرکت غله و بازرگانی دولتی با کمک و همکاری سازمان تعاون روستایی و شبکه تعاون روستایی و بانک عامل هم بانک کشاورزی تعیین شده است.

وی در مورد وضعیت بارندگی در سال زراعی جاری و تأثیر آن بر میزان تولید گندم، گفت: میزان بارندگی در سال زراعی جاری 166.6 میلی‌متر و در سال زراعی گذشته 175.7 میلی‌متر بوده که این ارقام حکایت از کاهش بارش به میزان 10.3 میلی‌متر دارد.

مجری طرح گندم بیان داشت: علیرغم کاهش بارندگی پیش‌بینی می‌شود، در تولید گندم افزایش تولید داشته و این منوط به حمایت‌ها و پشتیبانی‌ها از کشت این محصول است.

وی همچنین در مورد سطح زیر کشت گفت، و بیان داشت: سال زراعی گذشته سطح زیر کشت گندم آبی 2 میلیون و 500 هزار هکتار و دیم 4 میلیون که در مجموع سطح زیر کشت این محصول 6 میلیون و 500 هزار هکتار بود.

اسفندیاری گفت: امسال سطح زیر کشت گندم آبی و دیم حدود 6 میلیون و 200 هزار هکتار است.

وی گفت: قیمت خرید تضمینی هر کیلو گرم گندم نان با 4 درصد افت مفید (شامل دانه‌های سبک، شکسته و چروکیده گندم)  و 2 درصد افت غیر مفید (شامل علف‌های هرز و هر چیزی غیر گندم) 1155 تومان و با همین درصد افت مفید، گند دروم 1188 تومان است.

مجری طرح گندم در مورد خرید تضمینی گندم بر حسب پروتئین تصریح کرد: خرید تضمینی گندم برحسب پروتئین امسال در برنامه اجرایی نیست، بلکه مقرر شده که شرکت خدمات بازرگانی دولتی اطلاعات پایه در رابطه با این مسئله را جمع‌آوری و در دستور کار قرار دهد.

وی گفت: فرصت خودکفایی در تولید گندم در کشور فراهم است و با برنامه‌ریزی برای افزایش تولید می‌‌توان تا چند سال آینده گندم مورد نیاز داخل را تأمین و از واردات بی‌نیاز شویم.

منبع:فارس
کد خبر 52b8f01571064aea90ea54f17e5f1070

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =