۰ نفر
۱۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۹
غذا و تغذیه> آیا می دانید که خواص تغذیه ای موز همراه با رسیدن آن تغییر می کند؟ آیا دقت کرده اید که مزه موز با رسیدن تغییر می کند و به تدریج شیرین تر می شود؟ علت این تغییر، عملکرد آنزیم ها و شکستن نشاسته موجود در موز و تبدیل آن به قندهای ساده, مونو ساکارید یا دی ساکاریدها است.

نشاسته شیرین نیست اما قند های ساده شیرین هستند وقتی موز رسیده شد به معنی آن است که نشاسته به قند تبدیل شده و هضم آن آسانتر است. البته به اعتقاد محققین میزان ویتامین ها و مواد معدنی موز در حین رسیدن کاهش می یابد. به همین دلیل باید موز رسیده را در یخجال نگهداری کرد.

به تازگی پژوهشگران ژاپنی نکته جدیدی را درباره موز کشف کرده اند. بر اساس یافته های این دانشمندان هر چه بیشتر می رسد ترکیبات آنتی اکسیدانی و ضد سرطانی بیشتری تولید می کند. زمانی که موز به حدی رسید که دانه های قهوه ای روی پوست زرد رنگ آن به وجود آمد ماده ای در آن تولید می شود که TNF نامیده می شود.

این اصطلاح به مخفف TUMOR NECROSIS FACTOR . به معنی عامل از بین برنده تومور است ماده ای که می تواند سلول های غیرطبیعی را از بین ببرد. این تحقیقات می گویند هرچه لکه های سیاه پر رنگ تر باشند اثر ضد سرطانی بیشتری دارند. به عبارت دیگر موز رسیده با لکه های سیاه رنگ بر پوست آن نسبت به موزی با پوست سبز رنگ؛ تاثیر به مراتب بیشتری بر سلامت سیستم ایمنی بدن دارند.   

بنابر این بهترین زمان برای خوردن موز زمانی است که کاملا رسیده باشد. اما اگر مبتلا به دیابت نوع 2 هستید یا می خواهید قندخون شما به سرعت بالا نرود توصیه می شود موز را زمانی که هنوز سبز رنگ است بخورید. 

منبع:شفاآنلاین
کد خبر 52ffb29cb54f43009fab8c623230e738

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =